Artikkelen er frå 2014, og innhaldet kan vere utdatert.

Tirsdag 13. august signerte Statens vegvesen kontrakt med COWI for prosjektering av ny rv. 3/25 Ommangsvollen–Grundset.

Kontrakten omfatter prosjektering av ca. 26 km ny rv. 3 og rv. 25 i Løten og Elverum, med utarbeidelse av konkurransegrunnlag og arbeidstegninger. Kontraktsverdi er rundt 28 millioner. I tillegg kommer opsjoner på oppfølging i byggetiden og supplerende undersøkelser, planlegging og prosjektering. Oppdraget er tildelt etter en åpen anbudskonkurranse hvor sju firma ga tilbud. Vi ser fram til samarbeidet i et utfordrende og interessant prosjekt, sier prosjekteringsleder Arne Meland.

Fakta

Det skal etableres ny og trafikksikker rv.3 fra Ommangsvollen i Løten til Grundset i Elverum, med ny rv. 25 til Basthjørnet. Dagens rv. 3/25 er en av de mest trafikkerte strekningene på Østlandet. I snitt passerer rundt 13 000 biler hver dag ved kommunegrensen ved Midtskogen.

90% av tungbiltransport mellom Sør- og Midt-Norge går via rv. 3.

Standard på dagens veg er ikke tilfredsstillende; hovedvegene har for dårlig kapasitet, samt for mange kryss og avkjørsler. Fjerntrafikk, lokaltrafikk og landbruksnæring er tvunget ut på samme vegnett, og gode omkjøringsalternativer eksisterer per i dag ikke.

Det mangler i tillegg tilfredsstillende tilbud for gående og syklende på mesteparten av dagens strekning.

Dette skal nå prosjekteres

  • Rv. 3 Ommangsvollen–Tønset: 3,3 km tofeltsveg med forbikjøringsfelt og fysisk midtdeler
  • Rv. 3/25 Tønset–Åkroken (Elverum vest): 14,2 km firefeltsveg med fysisk midtdeler
  • Rv. 2 Åkroken (Elverum vest)–Grundset: 6,3 km tofeltsveg med fysisk midtdeler og forbikjøringsfelt
  • Rv. 3/25 Åkroken–Basthjørnet: 1,6 km firefeltsveg
  • I tillegg skal flere nye kryss etableres både i Løten og Elverum.

Dagens rv. 3 og rv. 25 blir lokalveg. Ved å nedgradere dagens veg på strekningen Ånestad–Elverum, og bygge gang- og sykkelveg langs dagens rv. 25 mellom Grøholt og Ånestad, vil det bli et godt gang- og sykkelvegtilbud mellom Hamar og Elverum.

Vegen skal være godt tilpasser landskapet estetisk for å gi en god reiseopplevelse, boliger langs ny veg vil bli støyskjermet og det er planlagt to viltoverganger for elg og annet vilt.

Divisjonsdirektør Knut Næss fra COWI og prosjektleder Taale Stensbye, Statens vegvesen. Bak ses oppdragsleder Kjell Nykmark fra COWI.
Tilstede ved signeringen var divisjonsdirektør Knut Næss og oppdragsleder Kjell Nykmark fra COWI, prosjektleder Taale Stensbye, stabsleder Jarle Kristian Tangen, prosjekteringsleder Arne Meland og byggeleder Terje Halbakken fra Statens vegvesen. Foto: Einar Søberg
Aktuelt for fylke: Innlandet