Artikkelen er frå 2015, og innhaldet kan vere utdatert.

Stortinget besluttet sent i fjor at tre nye vegprosjekter skal gjennomføres som såkalte OPS-prosjekter. En av de tre er prosjektet rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen-Grundset/Basthjørnet.

OPS (Offentlig Privat Samarbeid) innebærer at et privat selskap har totalansvar for en vegstrekning i 20-30 år. «Totalansvar» betyr at selskapet finansierer, prosjekterer, bygger, drifter og vedlikeholder vegstrekningen, som avtalt i kontrakt mellom selskapet og Statens vegvesen. De tre nye prosjektene er Ev10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt i Region nord, Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen-Grundset/Basthjørnet i Region øst og Rv. 555 Sotrasambandet i Region Vest.

I en OPS-modell står Statens vegvesen for planlegging til og med utarbeidelse av reguleringsplan, og kontroll av at alle krav i kontrakten følges.

Det private selskapet får jevnlig betalt etter at vegen er åpnet og gjennom alle årene de har ansvar for den. Gjennom OPS-kontrakten avtales den årlige summen selskapet skal ha, og trekkmekanismer og bonusordninger er knyttet til hvordan vegen fungerer og fremstår.

Hvordan gjennomføres et OPS – prosjekt i Statens vegvesen:

  • Vegdirektoratet har ansvaret for OPS-modell, kontraktsgrunnlag og anskaffelsesfasen.
  • Vegdirektøren skal signere kontraktene.
  • Regionene har ansvar for å utvikle all teknisk dokumentasjon og teknisk kontraktsgrunnlag i tråd med kontraktsretningslinjene og deltar aktivt i anskaffelsesfasen.
  • Regionen skal ha ansvar for kontraktsoppfølgingen i anleggsfasen og driftsfasen, med unntak av enkelte kontraktsforhold knyttet til finansiell oppfølging, selskapsoppfølging, opphør og endringer av kontrakten. Ordinære endringsordre er regionenes ansvar.

Ansvaret for oppfølging og gjennomføring legges til Veg- og transportavdelingen i Vegdirektoratet.

Allerede signert kontrakt med Cowi

Tirsdag 13. august signerte Statens vegvesen kontrakt med COWI for prosjektering av ny rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset. På dette tidspunktet var prosjektet ennå ikke foreslått som OPS – prosjekt. Kontrakten med COWI omfatter prosjektering med utarbeidelse av konkurransegrunnlag og arbeidstegninger. I tillegg kommer opsjoner på oppfølging i byggetiden og supplerende undersøkelser, planlegging og prosjektering.
Det skal nå utarbeides nytt konkurransegrunnlag for konkurransen om OPS-kontrakten. Det vil ha en noe annen form enn opprinnelig forutsatt, og prosjekteringen i forkant av utlysingen vil være mindre omfattende enn ved en tradisjonell utførelsesentreprise.

Fremdrift for OPS – prosjektet rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen-Grundset/Basthjørnet

Statens vegvesen arbeider for å få gjennomført utbyggingen så snart som mulig.

Aktuelt for fylke: Innlandet