NLF har vært en pådriver for å bygge ny over Tunna nord for Tynset i mer enn 20 år. Tirsdag klippet regionsjef Guttorm Tysnes snora for ny veg.

- Dette er en god dag for alle vi som kjører lastebil i Østerdalen. Nå har Vegvesenet fjernet en flaskehals og et ulykkespunkt på riksveg 3, sa Tysnes.

Regionsjef Guttorm Tysnes i Norges Lastebileierforbund har jobbet for ny rv. 3 i mer enn 20 år. Tirsdag fikk han klippe snora da Vegvesenet satte på trafikk på den nye vegen. Ordfører Merete Myhre Moen i Tynset kommune og prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, sørget for at NLF-sjefen fikk gjort jobben med saksa. Per Kollstad/Statens vegvesen
Regionsjef Guttorm Tysnes i Norges Lastebileierforbund har jobbet for ny rv. 3 i mer enn 20 år. Tirsdag fikk han klippe snora da Vegvesenet satte på trafikk på den nye vegen. Ordfører Merete Myhre Moen i Tynset kommune og prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, sørget for at NLF-sjefen fikk gjort jobben med saksa. Foto: Per Kollstad

Riksvegen gjennom Østerdalen er den viktigste transportåren mellom Østlandet og Trøndelag. 1000 lastebiler kjører i snitt forbi Tynset hver dag. Det er hver tredje bil.

Godt samarbeid

Ordfører Merete Myhre Moen i og prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, sørget for at NLF-sjefen fikk gjort jobben med saksa. Tynset kommune og Vegvesenet har hatt et godt samarbeid i planleggingen av den etterlengta vegen.

Byggeleder Stig Johansen og resten av rv.3 gjengen i Statens vegvesen måtte planlegge ny bru etter at Tretten bru kollapset i Gudbrandsdalen. I løpet av sju måneder fikk Vegvesenet planlagt, og Tynset kommune vedtatt planen, for den nye stålbrua, to kilometer sør for den gamle Tunna bru.

Åpner tidligere, på budsjett

Byggeleder Stig Johansen sier arbeidet har gått på skinner etter at entreprenøren Johs. Syltern startet arbeidet i september 2022. Tirsdag delte Vegvesenet ut Kvikk Lunsj til bilene som stod i kø og ventet på snorklippinga.
- Vi kan sette på trafikk et par uker tidligere enn planlagt, samtidig som vi har holdt oss innenfor kostnadsramma, sier Johansen.

Flott kjøreopplevelse

Den nye vegen koster 230 millioner kroner. Vegvesenet og entreprenøren har lagt nyvegen flott i landskapet. Den er ni meter bred med rumlefelt i midten. Den ligger noe høyere i dalsida enn den gamle, som ligger nede ved elva. Dermed får rv.3 trafikken flott utsikt retning Tynset på veg sørover. Andre vegen er det fin utsikt retning Kvikne, og fjella i Trøndelag.

Åpner hele anlegget til sommeren

Nå fortsetter arbeidet med å gjøre anlegget ferdig ved siden av den nye vegen. Gamle Tunna bru skal blant annet rives, og deler av gamle rv. 3 skal tilbakeføres til naturen. Hele anlegget skal åpnes offisielt til sommeren.

Aktuelt for fylke: Innlandet