Artikkelen er frå 2011, og innhaldet kan vere utdatert.

Statens vegvesen har foretatt en silingsprosess etter ideseminaret på Lunner i november, og anbefaler at tre trasealternativer bør konsekvensutredes. Rapporten blir behandlet i Lunner kommunestyre 10. mars.

De tre alternativene som vegvesenet anbefaler utredet er (se silingsrapporten i menyen til høyre for mer informasjon):

  • Alt. A7 (justert): veg uten tunnel. Legges øst for dagens riksveg fram til Felleskjøpet. Her krysses dagens veg og Vigga, og alternativet fortsetter på dyrket jord vest for Vigga fram til Gran grense. Toplanskryss ved Sand for tilkobling til lokalveger og rv. 35.
  • Alt. A8: Ca. 1,1 km lang tunnel mellom Nerengen og Flågenvegen. Videre veg i dagen øst for rv. 4 fram til Holmen. Her krysses dagens rv. 4 og Vigga, og alternativet legges på dyrket jord fram til kommunegrensa.
  • Alt. C3. Veg uten tunnel. Som alt. A7 (justert) til Felleskjøpet. Fortsetter øst for rv. 4 til Flågenvegen. Videre som alt. A8.

Statens vegvesen anbefaler at alle alternativer som starter med firefeltsveg i dagens rundkjøring på Roa siles ut. En start her vil vanskeliggjøre en framtidig utvidelse av rv. 4 til firefeltsveg sørover.

Videre anbefaler Vegvesenet at alternativer med lang tunnel mellom Roa og kommunegrensa siles ut. Statens vegvesen kan ikke se at de miljømessige fordelene står i forhold til økte kostnader.

Alternativene Roa-Gran grense
Aktuelt for fylke: Innlandet, Viken