Artikkelen er frå 2017, og innhaldet kan vere utdatert.

Byggingen av ny riksveg 4 mellom Lunner grense og Jaren påvirket i liten grad vannkvaliteten i Vigga.

Statens vegvesen hadde en omfattende overvåking av Vigga i perioden firefelts riksveg 4 med midtrekkverk mellom Lunner grense og Jaren ble bygget. – En form for overvåking var målestasjoner som målte pH, turbiditet, vannhøyde og ledningsevne. Konsentrasjonen av biotilgjengelige metall ble målt av såkalte DGT`er som er passive prøvetakere som ble plassert i Vigga. I tillegg ble det tatt månedlige vannprøver, sier Halldis Fjermestad som er ytre miljøkoordinator på rv. 4-utbyggingen.

Episoder med høy turbiditet

Fra før utbyggingen av riksveg 4 startet og til slutten av 2016 stod tre målestasjoner i Vigga for å måle pH, turbiditet, vannhøyde og ledningsevne. – Det var alarm knyttet til disse målestasjonene så ved høy turbiditet ble det sendt alarm til mobiltelefonene hos ansvarlige hos entreprenøren og i Statens vegvesen, forklarer Fjermestad.

I løpet av anleggsperioden var det noen tilfeller av økt turbiditet i Vigga som sannsynligvis kom som følge av avrenning, utpumping eller arbeid ved anleggsområdet. – Episoder med utslipp av partikler kan ha påvirket livet i Vigga, men hendelsene har stort sett vært kortvarige. I nærområdene for utslipp eller uheldig avrenning, kan det ha oppstått lokale effekter på fisk og bunndyr som følge av tilslamming eller dårlig vannkvalitet. Effektene vil være kortvarige da akkumulert slam spyles videre ved neste flom. Områdene vil raskt rekoloniseres med normal fauna når forholdene normaliseres etter avsluttet anlegg, skriver Roger Roseth og Eirik Leikanger fra Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) i sin rapport om miljøovervåkingen i Vigga. De to skriver også at det ikke forventes større biologiske endringer i elva som følge av dokumenterte anleggsskapte episoder.

Måling av metaller

Utbyggingen av riksveg 4 mellom kommunegrensen og Jaren er en strekning på 9,3 kilometer. Det er bygget en toløps vegtunnel på 1,7 kilometer, mens resten av strekningen er bygget som en firefelts veg i dagen. En del av massen som ble tatt ut av de to tunnelløpene og i noen vegskjæringer inneholdt alunskifer. Alunskiferen er byttet ut med bløte masser i en myr sør for tunnelen. For å overvåke eventuelle endringer i vannkvaliteten i elva nedstrøms som følge av anleggsdriften, tunnelbyggingen og avrenningen fra myra hvor alunskiferen ble lagt, benyttet Statens vegvesen DGT. DGT er en passiv prøvetaker som tar opp biotilgjengelig metall i vannfasen.  Resultatene viste en liten økning av gjennomsnittskonsentrasjonen av metallene aluminium, nikkel og uran i perioden hvor renset tunneldrivevann og overvann fra myrområdet der det var lagt alunskifer ble pumpet ut i Vigga. – Resultatene var aldri spesielt høye. Videre ser vi en reduksjon av enkelte metaller i Vigga etter at utslippet av tunneldrivevann og utpumping av myrvann stoppet etter at tunnelløpene var ferdig sprengt ut sommeren 2015, forteller Fjermestad.

Undersøkelsene tyder også på at Vigga i liten grad har vært påvirket av avrenning av metaller via grunnvann fra myra med alunskifer og/eller tilførsel av tunneldrivevann.

Tiltak for ikke å forurense Vigga

Undersøkelsene som er gjort viser at anleggsdriften for å bygge firefelts riksveg 4 mellom kommunegrensen og Jaren i liten grad har påvirket Vigga. – Det er gjort flere tiltak for å hindre at vassdrag blir forurenset i anleggsperioden. Tunneldrivevann har blitt renset i et eget renseanlegg før rensevannet har blitt ført ut i Vigga. Det ble også satt opp et eget renseanlegg har renset vannet som ble pumpet ut av myra ved masseutskifting av myra hvor alunskiferen er lagret. Et tredje viktig tiltak var de kontinuerlige målingene av vannkvalitet i Vigga, og alarmen som var koblet på målestasjonene der. Alarmen gjorde det mulig å gjøre tiltak raskt i de tilfellene det var høy turbiditet, forteller Halldis Fjermestad. 

Fortsetter overvåkingen

Det var Miljødirektoratet og Statens strålevern som ga Statens vegvesen tillatelse til å bytte ut myrmasser med alunskifer i ei myr sør for Granstunnelen. I denne tillatelsen er det stilt krav om at Vegvesenet overvåker området også etter at anlegget er ferdig bygd. – Det innebærer at vi fortsatt vil ta vannprøver i Vigga og andre tilgrensa bekker samt overvåke vannkvaliteten i brønner nær myra med alunskifer. Per nå har vi kontinuerlig logging av vannkvaliteten i tre brønner tilknyttet myra. I nær fremtid vil vi også sette opp en ny brønn mellom myra og Vigga for å kontrollere vannstrømmen utfra masselageret, sier Fjermestad.

Vegvesenet tar fortsatt vannprøver i Vigga, men intervallet mellom hver vannprøve er noe lenger enn tilfellet var i byggeperioden.

Verdifull kunnskap

Utbyggingen av ny riksveg 4 i Gran har gitt ny og verdifull kunnskap om alunskifer og effekter på vassdrag. Resultatene er blant annet dokumentert i en rapport og syv masteroppgaver gjennomført i regi av Statens vegvesen sitt etatsprogram NORWAT (Nordic Road Water). Det jobbes også med flere vitenskapelige artikler knyttet til temaet. 

I rapporten under kan du lese mer om NORWAT sine undersøkelser og anbefalinger. 

Aktuelt for fylke: Innlandet, Viken