Jubeldag i Hemsedal
Alt smilte til vegåpningen på rv. 52 i Hemsedal onsdag, da 1500 meter ny veg og 95 meter ny Skjøiten bru ble offisielt åpnet.
En av de viktigste hovedvegene mellom Østlandet og Vestlandet har nå fått fjernet en stor flaskehals og ulykkespunkt. Hverdagen er med dette vegprosjektet blitt tryggere og framkommeligheten bedre for alle typer trafikanter og i særlig grad for lastebilsjåførene.
Største tungbilandel i Sør-Norge
Rv. 52 over Hemsedalsfjellet er den fjellovergangen i Sør-Norge med den klart høyeste andelen tunge kjøretøy på nær 30 prosent og et viktig bindeledd mellom rv. 7 i Hallingdal og E16 over Filefjell. Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik smilte om kapp med sola da han ønsket velkommen til vegåpning i 750 meters høyde over havet til flagg og hurraop fra lokalbeboere i Lio-granda.
Davik og varaordfører i Hemsedal Petter Owesen holdt flaggbåndet som statssekretær Johan Vasara klippet over før åpningsfesten fortsatte i partyteltet på restene av gamlevegen. Det ble ikke spart på ros og superlativer da taler etter taler takket for godt samarbeid og vel utført arbeid av byggherre, entreprenører, konsulenter og andre samarbeidsparter.
Erstatter 85 år gammel bru
Den 95 meter lange Skjøiten krysser nå elva Mørkedøla i rett linje med vegen på hver side og erstatter gamlebrua «90-gradern» fra 1937. I tillegg er det bygd 1,5 km ny veg øst for brua hvorav 400 meter tre felt i bakkene opp fra Venås bru. Under åpningsseremonien salutterte mange lastebiler den nye vegstrekningen med tuting og heiarop da de passerte på den nyåpnede brua
Nye Skjøiten i tørre tall
Lengde veg: totalt ca. 1530 meter hvorav 400 meter 3-felt.
Asfalt: ca. 16.500m2 (ca. 8500 tonn)
Forsterkningslag (oppbygging veg): ca. 15.250m3 (ca. 1.700 lastebillass).
Utkjøring jordmasser: ca.19.500m3 (ca. 2.200 lastebillass)
Sprengning fjell: ca. 9.500m3
Stikkrenner: 315m (16stk)
Rekkverk: ca. 1.975m, brurekkverk 225m
Spennarmert betongbru med 3 spenn.
Areal bru: lengde ca 95m – bredde ca. 9m – totalt ca. 855m2
Betong bru: ca 1000m3, dekkestøpen på 960m3 ble utført sammenhengende over 22 timer
Armering bru: ca. 165 tonn
Ekstremt gode HMS-tall
Avdelingsdirektør i utbyggingsområde sør-øst Ingunn Foss berømmet også entreprenøren Hæhre for særdeles gode HMS-tall med null skader med fravær. Det har heller ikke vært hendelser som har medført skade på ytre miljø
- De såkalte H- og N verdiene er 0 og N- verdien 2318 pr mai basert på 52 613 timer. Det har vi feiret og er lagt merke til både internt hos byggherre og entreprenør, men også i fagpressen, sa en stolt prosjektleder i Statens vegvesen, Knut Erik Skogen da han oppsummerte ett års vellykket bru- og vegarbeid.
Nå gjenstår kun «etterpålaget» i prosjektet; riving av den gamle brua og reetablering av terrenget i områdene for gamlevegen. Det skjer etter ferien og er ferdig i løpet av september.