Sprengingsarbeid gir stenginger på Osloveien
Fra mandag 25. januar blir det sprengingsarbeid fra Sluppen bru og nordover langs Osloveien. Av sikkerhetshensyn blir veien stengt inntil 40 minutt på formiddag og kveld.
- Vi skal bygge ny vei i skråninga over den gamle Osloveien, og da må det sprenging til flere plasser. Sprengningene skal avfyres to ganger daglig, og det er lagt til tider som vil forstyrre fremkomsten minst mulig, sier hovedbyggeleder Martin J. Engum i Statens vegvesen.
Rv. 706 Osloveien kan bli stengt grunna sprenging mellom kl. 12.00 og 13.00, og mellom kl. 19.00 og 20.00 alle dager utenom søndag.
Det kan bli stengt inntil 40 minutt ved hver salve. Både bilister og folk på gang- og sykkelvegen vil bli stoppet.
Sprengingsarbeidet vil vare så lenge det er behov, trolig ut 2021. I noen perioder blir det to salver daglig, mens i andre perioder blir det mindre aktivitet.
Mye sprengningsarbeid
Under bygging av Nydalsdalsbrua med tilknytningsveger skal det sprenges ut opp mot 45 tusen kubikkmeter fjell i dagsone, og ca. 16 tusen kubikkmeter fjell i tunnel. Totalt ca. 60.000 kubikkmeter med stein. Arbeidet med fjellskjeringene og forskjæring til tunneler starter nå i vinter, mens selve tunneldrivinga vil begynne til sommeren.
- Sprengningsentreprenøren vil bruke små salver, for å hindre at rystelsene blir store for naboene. Det blir satt ut rystelsesmålere som overvåker situasjonen fortløpende, men noen vil nok oppleve sprengingsarbeidet som litt uvant i begynnelsen, sier Engum.
Varslet i postkassene
For å varsle om sprengingene, er det allerede lagt ut infoskriv i postkassene til de som bor nærmest anleggsområdet. Noen har ytret bekymring for at sprengingene skal føre til problem med kvikkleire, som blant annet fins i tynne lag på Hoem. I planlegginga av vegprosjektet er det gjort omfattende undersøkelser, og geologer og geotekniker har vært involvert.
- Vi er trygge på at arbeidet vi skal gjøre ikke kan bli utløsende faktor for noe kvikkleireskred. Salvestørrelse og avstand til områdene gjør at vi ligger svært langt under rystelseskravene som er satt ved arbeid i områder med kvikkleire. Dette har vi også dobbeltsjekket nå etter raset på Gjerdrum. Vi gjør kontinuerlig måling av rystelsene i området, slik at vi har god kontroll på at vi ligger under grenseverdiene, sier Engum.
Når Osloveien er stengt oppfordres bilistene til å finne alternative veger for å komme seg fram, slik at man unngår kødannelse i området.