Det er nå gått ett år og ni måneder siden første offisielle spadetak på Sotrasambandet, og mye har skjedd siden da.

Det mest synlige beviset er brutårna som reiser seg sakte, men sikkert på begge sider av Vatlestraumen.

Bildet viser brutårna i Knarrevika som er under bygging.
Brutårnet i Knarrevika reiser seg. Foto: Sotra Link

Samtidig tar den nye vegtraseen form både på Sotra og i Bergen Vest. Vi har nesten 100 gravemaskiner i sving og har gjennomført 3000 sprenginger. Over 800 personer jobber på prosjektet, og totalt er det lagt ned 1,8 millioner arbeidstimer.

Milepæler

2024 har vært et år fylt med milepæler. Den største var gjennomslaget i Kolltveittunnelen i april. Nå innreder vi tunnelen, legger dreneringsrør og installerer elektrisitet. På Straume har vi sprengt oss mer enn to tredjedeler inn i Straumetunnelen, som blir 743 meter lang. Vi forventer å være ferdig med sprengningsarbeidet her våren 2025. Drotningsviktunnelen, som blir den lengste på sambandet med sine 1,9 kilometer, har nå passert 800 meter.

Vi har også startet arbeidet med på- og avkjøringsrampene ved Drotningsvik senter. Sprengingen vil fortsette til ut i 2026. I første halvdel av 2025 starter vi på den fjerde og siste vegtunnelen, Knarreviktunnelen, som blir rundt 650 meter lang og går mellom Arefjordpollen og Valen.

Nye Sotrabru

På Nye Sotrabru har vi støypt nesten 90 meter av brutårnet på Knarrevik-siden og rundt 60 meter i Drotningsvik. Brutårna skal bli 145 meter høye. Neste år begynner vi å installere kablene på hengebrua, før brudekket kommer sjøveien og blir heist på plass mot slutten av 2026.

I tillegg til Nye Sotrabru bygger vi over 60 andre konstruksjoner i prosjektet, inkludert bruer, gang- og sykkelbruer, kulverter og støttemurer. Vi er godt i gang med ny bru over Straumsundet og har startet pelearbeidet for ny bru over Bildøystraumen. Dette arbeidet vil fortsette i 2025 og 2026.

Takk for tålmodigheten

Arbeidet med nytt riksveganlegg skaper utfordringer for trafikkavviklingen etter hvert som prosjektet skrider frem. Ved Storavatnet i Bergen, et av Norges mest trafikkerte kryss, skal det gjøres store endringer. Fra slutten av januar 2025 stenger vi Godviksvingene mellom rundkjøringen i Olsvik og Storavatnet terminal for både biler og kollektivtrafikk. Askøyværingene vil få en ekstra avkjørsel mot Askøy, som vi håper vil minimere trafikkproblemene.

Vårt mål er at rv. 555 skal påvirkes minst mulig under byggingen. Sotrasambandet er et komplisert prosjekt som bygges tett på eksisterende riksveg og nabolag på Sotra og i Bergen. Vi takker for tålmodigheten til både naboer og trafikanter.

Vi ønsker alle en riktig god jul og et godt nyttår.

Lene Sælen Rivenes Christopher M. Bjerke Pedro Rodriguez
Prosjektsjef Statens vegvesen Prosjektleder Sotra Link  Prosjektdirektør Sotra Link Construction