Thomas Brunborg har jobbet i Statens vegvesen siden 2017. Tidligere har han hatt juridiske stillinger blant annet for et oljeserviceselskap og i konsulentbransjen. I dag jobber han i Utbyggingsdivisjonen i Bergen, i en tverrfaglig avdeling som består av både jurister og andre med kommersiell eller teknisk bakgrunn.
Fortell om en typisk arbeidsdag!
–Min hovedoppgave er å bistå store utbyggingsprosjekter med anskaffelsesrettslige problemstillinger i perioden fra planleggingsfasen og fram til kontrakten er signert. Enkelte uker er det en del reiseaktivitet og deltakelse på møter eller befaring i forbindelse med prosjekter. Andre uker er jeg på kontoret og arbeider med et vidt spekter av juridiske problemstillinger. Innimellom deltar jeg også på aktiviteter rettet mot markedsarbeidet vårt. For eksempel var jeg nylig i København for å markedsføre noen av våre planlagte prosjekter på en internasjonal konferanse.
Hvilke oppgaver er mest spennende?
–De siste årene har jeg jobbet en del med prosjekter som er i forhandlinger med tilbyderne på kontrakter vi har kunngjort. Dette er både spennende, tidkrevende og har en nytteverdi for å oppnå en bedre gjennomføring av kontrakten. Da jeg startet i Statens vegvesen, husker jeg at jeg ble overrasket over både antall kontrakter og størrelsen på kontraktene vi kunngjør i markedet. Det er også stor interesse og engasjement knyttet til arbeidet vårt, både fra mediene, politikerne og folk flest. Vi har derfor også et ansvar for å kommunisere godt med omgivelsene våre.
Hvilke utviklingsmuligheter finnes?
–Mitt inntrykk er at det er fokus på både å beholde og å heve kompetansen. Det legges til rette for å kunne delta på kurs eller etterutdanning, og det er også gode muligheter for lederutvikling. Ellers finnes det gode muligheter dersom man ønsker å arbeide med andre oppgaver eller ved andre lokasjoner i Norge. Jeg har allerede hatt flere forskjellige stillinger internt i Statens vegvesen, blant annet assisterende prosjektleder for et av de største utbyggingsprosjektene våre.