Hvorfor er det viktig at vi vurderer ringvirkninger for lokalsamfunn og trafikanter?
Veiene i Norge har mange ulike veieiere med forskjellige mål og interesser. Statens vegvesen tar vare på hele transportsystemet på tvers av veieiere. Vi vektlegger menneskers behov og trivsel og legger til rette for bærekraftig transportløsninger som gåing, sykling og kollektivtransport.
Universell utforming er en viktig grunnregel for god mobilitet og tilgjengelighet slik at flest mulig kan leve aktive og sosiale liv. Transportsystemet gir oss tilgang til aktiviteter i hverdagen. Det er derfor viktig at vi har et universelt utformet transportsystem i hele landet for mennesker i alle aldre og med ulike forutsetninger.
Vi har en nullvisjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte og hardt skadde i veitrafikken, og trafikksikkerhetsarbeidet vårt er basert på den. I tillegg påvirker transport, drift og vedlikehold av veinettet alle som bor og oppholder seg ved veiene våre.
Transportsystemet er kritisk infrastruktur for å ivareta viktige samfunnsfunksjoner. Det vil kunne oppstå akutte hendelser, som for eksempel natur- og værrelaterte situasjoner, som setter transportsystemet under press. Statens vegvesen har systemer og planer for krisehåndtering og et etablert samarbeid mellom ulike veiforvaltere og Statsforvalteren.
Befolkningsvekst og økt tilflytting fra landsbygda til byer gir større press på transportbehovet, særlig i de større byområdene, men også i mindre byer og tettsteder. Vi balanserer hensynet til klima, luftforurensning, støy og arealbruk med behovet for god framkommelighet i bo- og arbeidsregioner.
Vi skal legge til rette for å skape miljøvennlige transportforbindelser i og mellom byer og lokalsamfunn, støtte opp om økonomisk utvikling og sikre sosial deltakelse for innbyggerne.
Det er viktig å se arealplanlegging og transportplanlegging i sammenheng, og utforme et trygt transportsystem som legger til rette for miljøvennlig transport og reduserer klimagassutslipp, støy og luftforurensning og minimerer beslag av areal.