Vegvesenet skryter av samarbeidspartnere
– Takket være gode samarbeidspartnere gikk det veldig greit å stenge E10 i Lofoten to netter i mai.
Det sier Kristian Riddervold Andreassen (byggeleder bruvedlikehold Nordland) og Tor Inge Hellander, (seksjonssjef vedlikehold Nord) i Statens vegvesen.
Stor jobb
Det var to netter i mai E10 ved Reine måtte stenges i forbindelse med at Andøyvalbru ble oppgradert. Den 64 år gamle brua ble dobbelt så bred og tre ganger så lang (fra fem til 15 meter) i forbindelse med jobben.
Den innebar at det ble etablert helt nye brufundamenter. Det er et stort arbeid å heise disse på plass, og det var derfor vegen måtte stenges fullstendig.
I etterkant av selve brumonteringen ble det jobbet på tilstøtende rekkverk. Det ble også lagt ny asfalt inn til brua som gjennomsnittlig blir trafikkert av 950 kjøretøy i døgnet.
– Vi har ikke mottatt en eneste klage i forbindelse med vegstengingen, og det er på sin plass å takke våre gode samarbeidspartnere for dette, sier Andreassen og Hellander.
Flere skal ha skryt
Moskenes kommune har hele tiden vært svært samarbeidsvillige med tanke på saksbehandling og informasjon til innbyggerne, understreker de.
– Hovedentreprenør, Lofoten-firmaet Alf Brekken og Sønner AS, startet på jobben 15. april, umiddelbart etter oppstartmøte, og løste sine oppgaver på en rask og forbilledlig måte. Visinor AS sto for alt betongarbeid med fundament og rekkverk, og bidro til en effektiv og god anleggsperiode som ble løst på best tenkelig vis.
Andreassen og Hellander innrømmer at de var spent før anleggsarbeidet startet.
– Litt spenning er det alltid, selv om vi mente vi hadde en god plan. Dette viser at man med god informasjon og gode samarbeidspartnere fint kan iverksette krevende arbeider og stenginger på stamveger. Så igjen; våre samarbeidspartnere fortjener all mulig ros for at dette gikk knirkefritt, uten en eneste klage fra publikum, avslutter Andreassen og Hellander.
Som også gir honnør til Statens vegvesen til bruberedskapsavdeling som sto for leveransen av den nye brua. Den kom i tre seksjoner på tre trailere fra Oslo og Molde.