Artikkelen er over to år gammel, og innholdet kan være utdatert.

Mesta ligger an til å få Norges første vegdriftkontrakt der arbeidsvilkår og reduksjon i klimagassutslipp er avgjørende i tildeling av kontrakten.

Kontrakt «Gjøvik-Romerike 2022-2027» omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riks- og europaveger.
Kontrakt «Gjøvik-Romerike 2022-2027» omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riks- og europaveger. Foto: Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen

Etter at Statens vegvesen har evaluert tilbudene som har kommet inn på Gjøvik-Romerike-kontrakten, har Mesta fått høyest poengsum på alle kriterier, og har i tillegg lavest pris av alle.

– I konkurransen om å få drifte riksvegene i Gjøviksområdet og på Romerike, teller pris kun 30 prosent mens andre kriterier som CO2-reduksjon, arbeidsvilkår, kompetanse og beredskap til sammen teller 70 prosent. Selv om det er den tilbyderen med laveste pris som ligger best an i denne konkurransen, har ikke prisen vært avgjørende, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Mizanur Rahaman.

Best på arbeidsvilkår, Co2-reduksjon og beredskap

I konkurransen om Gjøvik-Romerike-kontrakten har tilbyderne konkurrert på blant annet mest mulig reduksjon i CO2-utslipp, optimal beredskap og best mulig arbeidsvilkår for egne og underentreprenørenes ansatte.

Mesta har i denne konkurransen forpliktet seg til å kutte CO2-utslippene med 29 prosent fra første år, og opp til 40 prosent i siste år. I tillegg vil de levere en utrykningstid ved hendelser som er 30 prosent bedre enn kravene i kontrakten. Mesta vil også forplikte seg til å ha markedsledende arbeidsvilkår og sidestille sine egne og underentreprenørenes ansatte.

Femårig kontrakt

Kontrakt «9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027» omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen-Kolomoen, rv. 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 km.

Kontrakten trer i kraft høsten 2022 og varer i fem år, med mulighet for inntil tre års forlengelse.

Ambisiøse tilbud

– Vi er glade for at samtlige tilbydere som har vært med konkurransen om Gjøvik-Romerike-kontrakten har levert gode og ambisiøse tilbud. Det viser at bransjen har både kompetanse og vilje til å levere på våre klimakrav, sikre best mulig arbeidsvilkår og levere god kvalitet på tjenestene, sier Rahaman.

Tilbyderne hadde følgende priser i sitt tilbud:

 

Tilbyder

Tilbudspris

1

Risa

536.550.992,13

2

Mesta

435.621.437,00

3

Veidekke

499.013.416,00

4

Vaktmesterkompaniet

565.656.565,00

5

Svevia

467.475.000,00

Total poengsum etter evaluering av alle kriterier og pris:

 

Tilbyder

Total poengsum

Rangering

1

Risa

58,8

5

2

Mesta

100

1

3

Veidekke

74,1

2

4

Vaktmesterkompaniet

62,5

4

5

Svevia

66,3

3

Beste tilbyder til konkretiseringsfase

Nå skal Statens vegvesen kontrollregne tilbudene. Den beste tilbyderen blir invitert til en konkretiseringsfase. Kontrakten blir etter planen signert tidlig denne våren.

Aktuelt for fylke(r): Innlandet, Viken