Fortsatt høy piggfri-bruk
Bruken av piggfrie vinterdekk er stabil høy i flere av landets største byer. Bilistene i Stavanger og Sandnes er flinkest i kampen mot svevestøvet.
Mens Statens vegvesen sørget for å registrere bruk av piggfrie vinterdekk i 17 norske kommuner før forvaltningsreformen i 2020, er det sist vinter blitt undersøkt i bare fem kommuner. Bakgrunnen er overføring av ressurser til landets fylkeskommuner.
Gebyr gir forventet effekt
Siden det bare er registrert bruk av piggdekk i fem kommuner, er det vanskelig å trekke ut noen generell trend for 2022 for hele landet. Men dataene viser en stabil høy bruk i de fem byområdene som ble undersøkt i vinter.
- Vi ser også en tydelig effekt av å innføre piggdekkgebyr. I Kristiansand, som innførte gebyrsone 1. desember i fjor, har andel piggfrie vinterdekk økt med hele fire prosentpoeng til 75 prosent, sier sjefingeniør Karl Idar Gjerstad i Statens vegvesen.
I Stavanger/Sandnes er andel som kjører piggfritt, målt til om lag 91 prosent. Dette er den høyeste bruken som er registrert så langt på Nord-Jæren og tangerer Oslos rekordmålinger fra 2018, 2019 og 2020. Stavanger innførte piggdekkgebyr i 2017.
Nye grenseverdier krever flere tiltak
Fra 2022 har Regjeringa innført nye grenseverdier for svevestøv i Forurensningsforskriften. Svevestøv fra piggdekk er en dominerende kilde for grovt svevestøv (PM10).
- Både utredningsarbeidet til forskriftsendringen og måledata fra 2021 viser at flere kommuner må innføre bedre, eller flere, tiltak mot PM10 for å overholde de nye grenseverdiene, sier sjefingeniøren.
Bruk av piggdekk er hovedårsaken til asfaltslitasje og veistøv. Veistøv virvles opp når været er tørt og danner helseskadelig svevestøv, både PM10 og PM2,5.
Å redusere bruken av piggdekk har vært og er fortsatt et viktig tiltak for å bedre luftkvaliteten i norske byer og tettsteder.
- Det er svært nyttig å ha god kunnskap om bruk av piggdekk i Norge. Strengere grenser betyr også flere strakstiltak, og det forutsetter god varsling. God varsling bygger på blant annet oppdaterte piggdekktall, sier sjefingeniør Pål Rosland i Vegvesenet.
Piggfriandel i norske kommuner 2019 – 2022
Kommune |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Stavanger/ Sandnes |
85 |
88 |
89 |
91 |
Oslo |
91 |
91 |
|
90 |
Trondheim |
74 |
79 |
77 |
81 |
Kristiansand |
66 |
69 |
71 |
75 |
Skien/ Porsgrunn |
76 |
74 |
76 |
73 |
Bergen |
88 |
|||
Drammen |
83 |
85 |
||
Fredrikstad/ Sarpsborg |
82 |
86 |
||
Lillehammer |
53 |
52 |
51 |
|
Hamar |
61 |
63 |
60 |
|
Ålesund |
58 |
50 |
||
Tromsø |
17 |
17 |
||
Asker/ Bærum |
89 |
89 |
Se vår Piggdekktelling-oversikt på Piggdekktellinger | Statens vegvesen.
Der ser du også hvor og når det har vært piggdekkgebyr i de aktuelle byene.