Ny kampanje mot sommerulykkene
– Følg med i trafikken, er hovedbudskapet når en rekke av landets trafikkaktører samler seg bak en nasjonal dugnad mot trafikkdøden.
En ny kampanje er nå rullet ut.
Den nye trafikksikkerhetskampanjen går først og fremst i sosiale medier som Facebook, Twitter, Snapchat og Instagram. I tillegg er plakater med kampanjebudskapet distribuert til overnattingssteder, ferjeselskaper, bensinstasjoner, trafikkstasjoner og andre steder over hele landet.
– Vi har ingen å miste. Den dramatiske utviklingen de siste månedene skal snus. Sommermånedene er dessverre vanligvis svært ulykkesutsatte måneder, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland om bakgrunnen.
![Illustrasjonsfoto av et øye, som symboliserer at du må følge med i trafikken](/globalassets/trafikk/trafikksikkerhet/svv_sommerkampanje_3_2_bilde.jpg?width=768&mode=crop)
Krisemøte
Etter nedslående dødstall på norske veier de siste månedene samlet vegdirektøren – sammen med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård – aktørene på trafikksikkehetsområdet til krisemøte.
Ved halvgått 2022 – 1. juni – viser Vegvesenets tall at 63 omkom på norske veier i årets seks første måneder, som er mer enn en dobling i forhold til samme tidspunkt i fjor.
Blant en rekke tiltak som er og skal iverksettes, er en ny strakskampanje rettet mot trafikantene. Bakgrunnen er at uoppmerksomhet i trafikken er en av de hyppigste årsakene til trafikkulykker.
Trygg Trafikk, Samferdselsdepartementet, Utrykningspolitiet, NAF og landets fylkeskommuner er noen av aktørene som bidrar kraftfullt inn i arbeidet.
Kampanjen kommer i tillegg til det ordinære informasjons-, medie- og kampanjearbeidet som disse aktørene gjør fra før.
Påminnelse
– Vi ønsker å få frem budskapet til så mange som mulig på så mange forskjellige steder som vi får til. Vi vil at kampanjen skal være en påminnelse om å ferdes hensynsfullt i trafikken og være oppmerksomhet, sier vegdirektør Hovland.