Artikkelen er over ett år gammel, og innholdet kan være utdatert.

En fornyet avtale mellom Statens vegvesen og Norges Geologiske Undersøkelse (NGU) vil gi bedre, tryggere og rimeligere veger.

Fungerende direktør Kari Bostad i NGU og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland mener avtalen mellom Vegvesenet og NGU gjør vegnettet i Norge tryggere. (Foto: Kjell Inge Davik/Statens vegvesen)

Det sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen og fungerende direktør Kari R. Bostad i NGU.

De to statlige etatene har inngått en fornyet samarbeidsavtale.

Målet er å bruke den geologiske kompetansen i Norge på en enda bedre måte.

Krevende å bygge

Det er krevende å bygge og utbedre nye og gamle veger i Norge.

- Vi har stor nytte av NGUs geologiske kart, data og kunnskap. Samtidig kan vi bli flinkere til å trekke inn de geologiske ekspertene når vi planlegger store og små vegprosjekt, sier Davik.

Gode geologiske kart, data og ikke minst kunnskap, gjør det lettere å unngå uforutsette og krevende geologiske områder i vegprosjekt.

-  Overraskelser i bakken kan bli kostbare når vi skal bygge tunneler, veger og bruer. Riktig geologisk kunnskap til rett tid i vegplanleggingen er en god investering for samfunnet, sier Davik.

NGU mener avtalen med Vegvesenet gjør det enklere å komme tidligere med i vegplanleggingen.

-  Riktig geologiske kunnskap til rett tid er viktig for at Vegvesenet og andre byggherrer ikke starter byggingen for tidlig. Det kan raskt gjøre vegprosjektet dyrere, sier NGU-direktøren.

Her er avtalen

Den nye avtalen mellom NGU og Vegvesenet ar fire hovedområder:

  • Berggrunn, løsmasser og vegprosjekt
  • Georelatert naturfare
  • Miljøgeologi
  • Ressursgeologi

Vegvesenet har flere laboratorier som NGU vil bruke i forskningsarbeidet. De har også en borerigg, som vil være nyttig i dette arbeidet.

 -  Et mer krevende klima vil øke sjansen for flere skred på og langs veg i framtiden. Det har aldri vært så viktig som nå å være god på grunn, sier Davik og Bostad.