Artikkelen er over ett år gammel, og innholdet kan være utdatert.

Over 200 deltakere fra 19 land har testet satellittnavigasjonsutstyr på Andøya denne uka. «Perfekt» og «enestående» er tilbakemeldingen fra deltakerne.

Jammetest 2023 samlet over 200 deltakere fra 80 virksomheter og 19 land. Hele uka ble satellittnavigasjonsutstyret til bilprodusenter, offentlige etater og teknologileverandører utsatt for angrep. Foto: Statens vegvesen
Jammetest 2023 samlet over 200 deltakere fra 80 virksomheter og 19 land. Hele uka ble satellittnavigasjonsutstyret til bilprodusenter, offentlige etater og teknologileverandører utsatt for angrep. Foto: Statens vegvesen

Fordelene med tjenester fra globale satellittnavigasjonssystemer (GNSS) er mange – de kan blant annet gjøre det mulig med førerløse biler på norske veger. Men da kreves det at systemene som brukes er pålitelige og motstandsdyktige mot angrep og forstyrrelser. Det er dette offentlige etater, bilprodusenter og teknologileverandører fra hele verden har testet på Andøya denne uka.

Utstyret har blitt utsatt for jamming (forstyrrelser eller blokkering av blant annet radio- og GPS-signaler) og spoofing (utsending av falske signaler for å lure mottakeren av signalene til å tro at den befinner seg på et annet sted – eller et annet tidspunkt.

Ingen overlevde = suksess

– Det har vært en ganske hektisk uke, der vi har startet med noen enkle forsøk, forteller sjefingeniør Tomas Levin i Statens vegvesen.

– Folk har kanskje vært litt kjepphøye: «Utstyret tåler dette, det her går fint», men etter hvert som vi har økt vanskelighetsgraden har det blitt vanskeligere og vanskeligere for utstyret å overleve. Etter å ha tatt en runde gjennom lokalet nå, så er det ingen som kan si at utstyret deres har overlevd alle angrepene vi har kjørt, og det viser at vi har vært på rett nivå.

1 000 vaffelplater

Til sammen har Jammetest 2023 hatt over 200 deltakere med 50 kjøretøy fra 80 bedrifter/virksomheter i 19 land. Arrangementet har generert 1 200 overnattingsdøgn og omtrent like mange middagsserveringer på Andøya, og damene på samfunnshuset på Bleik har servert omtrent 1 000 vaffelplater til testdeltakerne i løpet av uka.

– Det har vært mange smil, mye god mat og mye vær. «Antennebyen» utenfor lokalet her har vært offer for at folk ikke har tjoret fast ting godt nok, så man lærer når man er i felt, både om GNSS og det nordnorske været. Veldig mange av aktørene ønsker å komme tilbake hit, og det setter vi som arrangør av jammetesten stor pris på, sier Levin.

Grunnen til den store interessen fra utenlandske aktører, er at Andøya kanskje er det eneste stedet i Europa der det er mulig å gjennomføre jammetester i stor skala. Fjellene rundt teststedet Bleik skjermer signalene og reflekterer dem ut til havs, slik at verken luftfart eller andre aktører blir berørt. Foto: David Jensen, Jensen Media.
Grunnen til den store interessen fra utenlandske aktører, er at Andøya kanskje er det eneste stedet i Europa der det er mulig å gjennomføre jammetester i stor skala. Fjellene rundt teststedet Bleik skjermer signalene og reflekterer dem ut til havs, slik at verken luftfart eller andre aktører blir berørt. Foto: David Jensen, Jensen Media.

«Andøya approved»

Ericsson-konsernet er en av verdens største produsenter av utstyr for utbygging av nettverk for mobilkommunikasjon. Senior specialist Ulf Ekstedt er full av lovord om Jammetest 2023:

– Det har vært virkelig «skoj» å se det gode samarbeidet og hvordan arrangørene får denne fantastiske aktiviteten til å fungere. Vi har fått veldig mye tilrettelagt for oss, og vi er veldig takknemlige for å ha blitt invitert hit. Derfor forsøker så godt vi kan å betale tilbake ved å dele den kunnskapen vi har med de andre deltakerne.

– Testene som gjøres på Andøya er viktige for Statens vegvesen fordi resultatene bidrar til utviklingen av det digitale transportsystemet og automatisert kjøring, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, her i samtale med sjefingeniør Tomas Levin. Foto: Statens vegvesen
– Testene som gjøres på Andøya er viktige for Statens vegvesen fordi resultatene bidrar til utviklingen av det digitale transportsystemet og automatisert kjøring, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, her i samtale med sjefingeniør Tomas Levin. Foto: Statens vegvesen

De to deltakerne fra Ericsson har kjørt helt fra Stockholm med testbilen, og blant annet passert vintertestbanen på Arjeplog. Ekstedt mener det er lett å trekke paralleller mellom det å teste biler og det å teste GNSS-mottakere.

– Andøya kan bli et globalt testsenter for jamming. De bratte fjellene er perfekte for å skjerme omverdenen mot forstyrrelser - det er ingen andre i Europa som kan tilby et slikt teststed. Justervesenet, Forsvarets forskningsinstitutt, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Norsk romsenter, Testnor og Statens vegvesen, som arrangerer jammetesten, sitter på en slik mengde kunnskap at det er veldig attraktivt for oss å komme hit og gjøre tester. Vi behøver å teste blant annet tidsnøyaktighet, og her leverer Justervesenet «perfekt tid». Vi behøver også å teste posisjonering og motstandskraft. Alle disse tingene kan vi teste her. Det er nesten så man skulle hatt et eget kvalitetsstempel på utstyr som testes her: «Andøya approved», smiler Ulf Ekstedt.

Viktig for utviklingen av det digitale transportsystemet

- Det har vært veldig interessant å se det store samarbeidet mellom offentlige etater, industri og leverandører av utstyr, og få en forståelse av hvordan GNSS-systemer påvirker utviklingen i samfunnet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, som besøkte jammetesten på onsdag.

- Vi i Statens vegvesen ønsker å være driver i utviklingen av transportsystemet. I Norge har vi en god tradisjon med offentlig/privat samarbeid for å sikre innovasjon og utvikling, og det er mange som nå ser til oss på grunn av den testarenaen som jammetesten på Andøya nå har blitt. De testene som gjøres her er viktige for Statens vegvesen fordi resultatene bidrar til utviklingen av det digitale transportsystemet og automatisert kjøring.