Nytt samarbeid med bilbergingsselskapene skal gi færre ulykker og bedre framkommelighet
Statens vegvesen er først i verden med å opprette en nasjonal bilbergingsdatabase som vil gi bedre trafikkvarsling og forebygge trafikkulykker.
Statens vegvesen har nå fått tilgang på anonymiserte data fra bilbergingsselskapene RedGo (tidligere Falck), SOS International og Viking Redningstjeneste. Avtalen gir tilgang til en stor andel av alle hendelser på vegnettet som utløser en bilberging, og gjør det mulig ha oversikt i sanntid over uønskede hendelser på veiene.
– Vi har lagt til bilbergingsdata i et eget kartlag i systemene til veitrafikksentralene (VTS), slik at trafikkoperatørene kan opprette en hendelse basert på en bilberging, forteller avdelingsdirektør for trafikkstyring og beredskap i Statens vegvesen, Nils Karbø.
– Dette betyr at VTS-ene kan få med seg trafikkhendelser enda tidligere i prosessen. For eksempel kan en bilberger få et oppdrag til en lastebil som har fått stans på motorveg før trafikkoperatøren på VTS har rukket å opprette en hendelse i systemet. Da kan trafikkoperatøren ved hjelp av data fra bergingsbilen oppdage hendelsen tidligere og også få en mer nøyaktig stedsangivelse og annen viktig informasjon som kjøretøytype etc.
Historisk samarbeid
– De tre bilbergingsselskapene leverer nå de samme dataene inn til oss. Å få til det har vært en stor del av jobben, siden det har vært stor forskjell fra aktør til aktør hvor mange data de har samlet inn og hvordan de har blitt behandlet, forteller produkteier for bilbergingsdata i Statens vegvesen, Jahn Erik Nyaas Røhme.
– Dette er et historisk samarbeid. Jeg kan ikke si det med 100 prosent sikkerhet, men så vidt jeg vet er det ingen andre vegeier i verden som har fått til et så omfattende samarbeid om deling av data med bilbergingsbransjen. RedGo, SOS og Viking har vært veldig løsningsorienterte og fleksible i denne prosessen, og så må jeg trekke fram den fremragende innsatsen til seksjon ITS Teknologi (intelligente transportsystemer) i Statens vegvesen som har gjort dette mulig.
Samarbeidet om utveksling av sanntidsdata med de tre bilbergingsselskapene gir en dekningsgrad i bransjen på 90 prosent. Og Statens vegvesen tar gjerne inn flere aktører i samarbeidet.
– Vi ser også på muligheten for å utvide med flere funksjoner, blant annet estimert ankomsttid for bergingsbilene. Men det er et kostnadsspørsmål.
Data som redder liv
Dataene fra bilbergingsselskapene kan også brukes til å forebygge ulykker:
– Vi i Statens vegvesen har nå tilgang på flere hundre tusen historiske datapunkter siden 2019, og under arbeidstittelen «Data som redder liv» har vi nå begynt å se på hvordan vi kan sammenstille bilbergingsdata med andre datakilder for å avdekke forhold som fører til ulykker. Dersom det ikke er personskade, blir ikke ulykker registrert av Statens vegvesen. Bilbergingsselskapene, derimot, loggfører ethvert oppdrag. Da kan vi for eksempel se at på en kurve i veien er det ti utforkjøringer hvert år, i tillegg til den ene med personskade som vi var klar over fra før. Så får vi da forsøke å finne ut om det er utfordrende føreforhold akkurat der, om fartsgrensen er satt for høyt eller om det er noen annen årsak til at ulykkesfrekvensen er så høy, forteller Jahn Erik Nyaas Røhme.
– Dette prosjektet er et godt eksempel på Statens vegvesen som en datadrevet organisasjon: Vi leter aktivt etter ulike kildedata som vi sammenstiller for å få mer innsikt. Slik styrker vi beslutningsprosessene våre og forbedrer oss kontinuerlig.
Bilbergingsselskapene ser mange fordeler
– Hovedgrunnen til at vi går inn i dette samarbeidet, er at vi ønsker å bidra til å oppfylle nullvisjonen om drepte og hardt skadde i trafikken, forteller Bent Lyngmo i Viking Redningstjeneste.
– Dersom våre historiske data kan brukes til å finne farlige punkter langs vegene, så er det helt strålende. Dessuten kan vintervedlikeholdet av vegene bli enda bedre gjennom å sammenstille data fra bilbergingsselskapene og Statens vegvesen, for eksempel ved å bli enda bedre på å forutsi når vegene må saltes. Det vil også bidra til færre ulykker.
Lyngmo ser også praktiske fordeler for både bilbergerne og trafikantene, som kortere ventetid og bedre informasjon om omkjøringer.