Fornøyd med vedlikehold-satsingen i NTP
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er fornøyd med satsing på mer vedlikehold av veiene i Nasjonal transportplan.
- Det er nødvendig å satse mer på drift og vedlikehold slik NTP-forslaget legger opp til. Veinettet må holdes åpent. Tunneler og bruer skal være trygge. Vi må forebygge mer og være forberedt på mer flom og skred, sier hun i en kommentar til regjeringens forslag til transportplan.
Den nye transportplanen for 2025-2036 legger opp til et noe høyere nivå på vegbygging, samt for drift og vedlikehold, enn dagens plan.
NTP-forslaget legger opp til at Statens vegvesen skal investere i ny og utbedret vei for 230 milliarder i NTP-perioden. Totalrammen for Vegvesenet i 12-årsperioden er på 496 milliarder kroner i statlige midler og 70 milliarder i bompenger.
Vegdirektøren ville selvsagt gjerne sett enda flere store prosjekter prioritert, men i hovedsak kan Vegvesenet se fram til mange spennende oppgaver framover.
- Vi har fått stort gjennomslag for våre faglige underlag. Vi får mer midler til drift og vedlikehold i tråd med våre anbefalinger. Vi har også fått gehør for våre synspunkter om innretningene på byvekstavalene, sier Hovland.
Regjeringen varsler åtte nye store prosjekter i de første seks årene:
- Rv. 22 Glommakryssing (Akershus)
- Rv. 7 Ørgenvika - Kittilsvik (Buskerud)
- Rv. 94 Saragammen - Rypefjord (Finnmark)
- E45 Kløfta (Finnmark)
- E39 Bjerkeset - Astad (Møre og Romsdal)
- E6 Olderdalen - Langslett (Troms)
- E39 Storehaugen - Førde (Vestland)
- Fellesprosjektet Arna - Stanghelle (vei) (Vestland)
I transportplanen har regjeringen valgt å vise en lengre liste som omfatter årene 2031–2036, der man finner plass til 24 store prosjekter startes opp. Denne listen er Statens vegvesens portefølje for disse årene.
- Her kan du lese regjeringens forslag til Nasjonal transportplan for 2025-2036 (regjeringen.no)