Statens vegvesen og Trafikverket arrangerer konferansen som vil handle om tiltak for å redusere forurensning av vann som følge av veiprosjekter.

– De nordiske landene har felles utfordringer, og konferansen blir en faglig arena for å utveksle erfaringer og lære av hverandre, og samtidig styrke samarbeidet både innad i Norge og mellom landene, sier sjefsingeniørene Lene S. Heier og Lene Jacobsen fra Statens vegvesen.

illustrasjonsfoto veg og vann
Hold av datoene nå: 15.-16. oktober holdes konferansen Veg og vannforurensning i Drammen. lllustrasjonsfotoet viser E6 ved Langset/Ørbekk like nord for Minnesund. Foto: Knut Opeide

En kjensgjerning at veianlegg kan påvirke vannkvalitet

Veianlegg kan påvirke vannkvaliteten både under bygging og etter at veien er tatt i bruk, forklarer Heier og Jacobsen. De forteller at under anleggsarbeid kan avrenning føre til at partikler, nitrogen fra sprengstoff og plast fra anleggsområdet finner veien til nærliggende vann. Andre forurensninger fra anleggsarbeidet og maskinparken kan også forurense overflatevann, grunnvann og jord. Når veien er i bruk, kan miljøgifter fra veistøv, salt og bildekk påvirke kvaliteten på jordsmonn og vann nær veien.

Tett samarbeid med Trafikverket (Sverige)

Statens vegvesen har gjennom flere år hatt samarbeid med Trafikverket rundt utfordringene med vannforurensning fra vei. Tidligere har dette vært gjennom blant annet CEDR-prosjektet Water Quality Call  og NordFoU-prosjektet REHIREUP

Trafikverket og Statens vegvesen har mange felles problemstillinger og utfordringer:

– Vi har mange felles utfordringer i de nordiske landene, og vi har allerede et pågående, godt samarbeid gjennom NordFoU som er et forskningssamarbeid mellom de nordiske vei-/trafikkmyndighetene hvor formålet er å optimalisere ressursbruken og skape synergieffekter innenfor områder der landene deler lignende utfordringer og dermed har et felles kunnskapsbehov,

– Våre felles problemstillinger har ført til at vi nå har inngått et nytt forsknings- og utviklingsprosjekt gjennom NordFoU, som vil omhandle infiltrasjonsløsninger som en renseløsning for forurenset overvann fra vei.

Som et ledd i samarbeidet mellom Trafikverket og Statens vegvesen ønsker vi å utveksle erfaringer innen fagfeltet vannmiljø og forurensning, og derfor arrangerer vi denne konferansen, sier Heier og Jacobsen.

De utdyper:

Vi er veldig glade for at professor Jes Vollertsen fra Aalborg Universitet i Danmark vil åpne konferansen ved å gi et innledningsforedrag hvor han gir en oversikt over forurensning av vann fra vei og veitrafikk. Konferansen går over to dager, den første dagen vil hovedsakelig handle om byggefasen, mens dag to vil handle om drifts- og vedlikeholdsfasen. Under konferansen blir det god tid til spørsmål og diskusjoner. Det er med stor glede at vi ønsker velkommen til konferansen!

foto av Lene S. Heier og Lene Jacobsen
Lene Jacobsen (t.v.) og Lene S. Heier ønsker velkommen til konferanse! Foto: Statens vegvesen

Hvem er konferansen "Veg og vannforurensning 2024" aktuell for?

Konferansen er aktuell for alle som jobber med problemstillinger knyttet til forurensning fra vei til vann, og vil være spesielt interessant for:

  • Statens vegvesen
  • Trafikverket
  • Fylkeskommuner/kommuner
  • Nye Veier AS
  • Forskningsmiljøer
  • Rådgivere/konsulenter
  • Miljømyndigheter
  • Entreprenører

Smakebiter fra programmet

Dag 1: Utbyggingsfasen

  • Velkommen v/Trafikverket og Statens vegvesen.
    Matthias Borris, Trafikverket og Lene S. Heier, Statens vegvesen.
  • Internasjonalt samarbeid i vegadministrasjoner.
    Marit Due, Statens vegvesen.
  • Keynote: Miljøfarlige stoffer i vejvand – og hvad kan vi gøre ved dem.
    Jes Vollertsen, Aalborg Universitet, Danmark.
  • Håndtering av anleggsvann/länshållningsvatten i byggeprosjekt/byggeskedet.
    Anna Nordquist, Trafikverket.
  • Investigating how particles affect salmons aiming at a more sustainable road construction. Emelie Forsman og Samantha Martins, Norsk institutt for vannforskning (NIVA).
  • Hvordan påvirker sedimentering og partikkelstørrelsen i sedimentene overlevelse av fiskeegg i ferskvann?
    Hans-Christian Teien, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).
  • Nitrogen fra sprengningsarbeider – hvor stor kilde er det?
    Lene S. Heier, Statens vegvesen.
  • Rensing av nitrogen fra sprengstein og tunneldrivevann.
    Ida Viddal Vartdal, Statens vegvesen og Roger Roseth, Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO).
  • Nitrogenfritt sprengstoff. 
    Tron Nytrøen, Hypex Bio.

Dag 2: Drifts- og vedlikeholdsfasen

  •  Handbok om vattenskydd, tiltak/åtgjerder og risikovurderinger. Utslipp fra akutte hendelser.
    Anna Mäki, Vatten & Miljökonsulterna i Norr AB. 
  • Erfarenheter från kartläggning av dagvatten-hanteringsåtgärder vid statliga vägar i Sverige. Anna Lonevall/Caroline Persson, Trafikverket.
  • Driftsäker och hållbar dagvattenrening av lösta föroreningar.
    Magnus Hallberg, Trafikverket.
  • Rening av dagvatten med biofilter: 20 år forskning på Luleå tekniska Universitet.
    Godecke Tobias Blecken, Luleå tekniska universitet (LTU).
  • Innovative Rain Gardens for Sustainable and Effective Treatment of Urban Runoff Polluted with Microplastics, Organic Pollutants, and Metals. Erfaring fra Gårda raingarden i Gøteborg (Sverige) og forsøk ved Bamble (Norge).
    Subhash Rathnaweera, Aquateam COWI og Glenn Johansson, Chalmers.
  • Mikroplast från vägar och trafik – en litteratur-review.
    Helene Østerlund, Luleå tekniska universitet (LTU).
  • Mikroplast i vägnära miljöer: exempel från Testsite E18.
    Maria Polukarova, VTI/Chalmers og Elly Lucia Gaggini, Chalmers.
  • Effektivitet av rensetiltak for mikroplast – resultater fra prosjektet mikroRENS.
    Elisabeth Rødland, NIVA.
  • Sammensetning av tunnelvaskevann: Betydning for håndtering og miljøet. Thomas Meyn, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).
  • Nye miljøgifter fra trafikk – hvem har ansvaret? Miljødirektoratet.
  • Digitalisering av miljøovervåking (vann og luft) av tunnel. Erfaringer fra NORIN-partnerne. (NORIN er en forskningsallianse mellom IFE – Institutt for energiteknikk, NIVA – Norsk institutt for vannforskning, og klima- og miljøinstituttet NILU).

(Det kan bli endringer i programmet)

Praktisk informasjon og påmelding

Tid: tirsdag 15. oktober (kl. 11:30) – onsdag 16. oktober (kl. 15.30)

Sted: Quality Hotel River Station, Drammen.

Meld deg på konferansen

(Frist for påmelding 12. september)

For de som ikke har mulighet til å delta fysisk vil det bli mulighet for å følge konferansen digitalt.

banner/reklame for konferansen
Meld deg på nå, så sees vi i Drammen! Foto: Statens vegvesen