Dette gjør Statens vegvesen for å holde Tromsøysundtunnelen åpen
Tromsø har fått ei hastestengt bybru i sommer. Da er det desto mer viktig at tunnelen som binder byen til fastlandet holdes åpen.
Den største byen i Nord-Norge sliter allerede med stengte veger og utfordrende fremkommelighet på grunn av et omfattende tunneloppgraderingsprosjekt i regi av Troms fylkeskommune.
Nå har fylkeskommunen fått nok ei utfordring i fanget. I forbindelse med en utvidelse av sykkelfeltet over Tromsøbrua, ble det oppdaget skader under asfaltdekket. Brua, som har en gjennomsnittlig døgntrafikk på 17 000 kjøretøy, ble på kort varsel stengt for all biltrafikk fra 1. juli og drøyt tre uker framover.
Stort press på Tromsøysundtunnelen
Dette legger et ekstra press på E8 Tromsøysundtunnelen. Nå må all biltrafikk mellom byen og fastlandet gå gjennom den toløps undersjøiske tunnelen.
Et knapt døgn etter brustengingen valgte Vegvesenet å sette ned fartsgrensen gjennom tunnelen fra 80 til 60 kilometer i timen. Dette ble gjort for å redusere risikoen for hendelser som kan føre til stengt tunnel.
– Statens vegvesen har utsatt alt planlagt vedlikehold til brua åpner igjen, for eksempel asfaltering. For å sikre trafikkflyten gjelder dette både i tunnelen og på de nærmeste vegstrekningene inn mot tunnelen, sier tunnelforvalter Tore Kongsbakk i Statens vegvesen.
Ekstra tiltak for å unngå at trafikken stopper opp
Den kraftige økningen i antall kjøretøy, og det økte presset på tunnelen med tanke på trafikkflyt og beredskap, har gjort at Statens vegvesen har satt inn ekstra tiltak.
Responstida for utrykning ved hendelser i tunnelen er kraftig redusert. Nå har driftsentreprenøren Mesta plassert en vaktbil i Breivika på Tromsøya på hverdager fra klokka 06.00 til 21.00. Vaktbilen vil rykke ut så snart Vegtrafikksentralen melder om gjenstander i vegbanen, stans av kjøretøy og andre situasjoner som hindrer trafikken. Vaktbilen vil også være en støtte ved for eksempel bilberging.
I tillegg til de vanlige inspeksjonsrutinene, har Statens vegvesen innført hyppigere sikkerhetssjekker av elektriske installasjoner. Dette gjelder inspeksjoner som kan gjøres uten at tunnelen stenges.
– Hvis det oppstår problemer med noen av sikkerhetssystemene, vil vaktbilen kjøre regelmessig gjennom tunnelen. Dersom et tunnelløp må stenge en lengre periode, har Vegvesenet og nødetatene ordinære beredskapsplaner som sikrer at biler med blålys kommer frem mellom fastlandet og øya, sier tunnelforvalteren.
Det koster, men stengt tunnel koster mer
All erfaring tilsier at tunnelen kommer til å bli stengt på grunn av hendelser i løpet av ukene som kommer.
– Vi gjør det vi kan for at stengingene skal bli så korte som mulig. De ekstra forebyggende tiltakene koster, men det vil koste samfunnet mye mer om vi får langvarige stenginger av tunnelen nå når Tromsøbrua er stengt, sier Tore Kongsbakk.
Statens vegvesen oppfordrer sjåførene til å bidra i dugnaden med å holde Tromsøya døgnåpen.
- Beregn god tid
- Unngå trafikktoppene i rushtida hvis du kan
- Respekter fartsgrensa på 60 kilometer i timen gjennom hele tunnelen
- Husk å sikre last
- Sørg for at du ikke går tom for drivstoff inne i tunnelen
Dette gjør du hvis du får stopp
Hvis uhellet likevel er ute inne i tunnelen, har tunnelforvalteren en klar anbefaling.
– Får du stopp, så ta på deg den gule vesten, og gå raskt til nærmeste nødstasjon. Den er maksimalt 250 meter unna. Ta av telefonrøret, da er du i direkte kontakt med Vegtrafikksentralen som vet akkurat hvor du er, og kan fortelle deg hva du skal gjøre.
– Har du tilløp til brann og ikke har brannslokker i bilen, finner du en brannslokker i nærmeste nødskap. Jo tidligere en brann slokkes, jo bedre, sier Tore Kongsbakk i Statens vegvesen.
Slik holder du deg oppdatert
Følg med på Trafikkmeldinger hos Statens vegvesen eller last ned appen Vegvesen trafikk.