Å bytte to brufuger på den eldste av de to Varoddbruene har tatt kortere tid enn antatt. Fra fredag morgen vil trafikken igjen gå som normalt over brua. 

Bilde av Varoddbrua tatt ovenfra og på kveld/natt. Viser noen arbeidere og utstyr som er i gang med arbeidet.
To brufuger på den eldste av de to Varoddbruene har blitt skiftet ut med nye. Natt til fredag fjernes de siste sperringene og trafikken vil igjen gå som normalt over de to E18-bruene. Foto: Mariann Gundersen, Statens vegvesen

– Entreprenøren vår har virkelig stått på og gjort en god jobb med å skifte ut de to brufugene, forteller Mariann Gundersen, byggeleder i Statens vegvesen.

Den tunge sikringen er allerede fjernet fra brua, og i natt fjernes også ledeskinnene. Da vil østgående trafikk igjen gå som normalt.

Slapp å helstenge brua

Selve arbeidet med brufugene startet mandag 26. august, og før det ble det satt ut sikring og E18-trafikken ble lagt om. Det var satt av inntil tre måneder til arbeidet som nå er fullført på halve tiden.

Én av grunnene til at dette har tatt kortere tid, er at vi slapp å helstenge brua i 24 timer to ganger.

– Her fikk vi til et godt samarbeid og en god løsning med de som utførte arbeidet. Det gjorde at herdetida ble kortere. Mens betongen herdet over natta, ble all trafikk ledet over på den nyeste Varoddbrua. Dette ble gjort nattestid mens trafikken er på sitt laveste, og to ganger i løpet av prosjektet, forklarer Gundersen.

Fikk alt levert til avtalt tid

Foruten kortere herdetid av betong, ble alt av utstyr, varer og produkter levert før eller til oppstart av arbeidet.

– Det skjer av og til i vedlikeholdsprosjekter at det blir forsinkelser i levering av utstyr og produkter. Men for dette prosjektet ble alt levert når det skulle og ingen forsinkelse oppstod, forklarer byggelederen.

Mariann Gundersen forteller også at god planlegging og gjennomgang av arbeid før det skulle utføres på brua, var med på å få en effektiv utførelse av arbeidsoppgavene. I tillegg til et godt samarbeid med entreprenøren, som i dette arbeid har vært Trescon AS, og andre som har vært involvert.

– Dette prosjektet har rett og slett gått på skinner fra vi startet og frem til nå. Vi er klar over at kø og forsinkelser er kjedelig for trafikanter, så vi er veldig glade for å at arbeidet nå straks er ferdig, sier Mariann Gundersen i Statens vegvesen.

Nå som ledeskinner og sikring fjernes fra brua, vil trafikken gå som normalt igjen med én kjøreretning på hver bru. Kollektivtrafikken vil også få tilbake sine kjørefelt.

Aktuelt for fylke(r): Agder