Forsterker kampen mot arbeidslivs-kriminalitet i vegprosjekter
Nå starter et nytt samarbeid mellom Statens Vegvesen og LO i kampen mot arbeidslivskriminalitet i anleggsbransjen.
LO-koordinatorer skal inn å se på forholdene for arbeidsfolk i flere av de større vegprosjektene til Vegvesenet.
Fredag besøkte LO-leder Peggy Hessen og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik vegprosjektet E136 Breivika-Lerstad i Ålesund sammen med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). NCC er hovedentreprenør med flere underentreprenører. Det jobber 130 ansatte i vegprosjektet som vil koste om lag 2,5 milliarder kroner.
Breivika-Lerstad er det første vegprosjekt hvor Vegvesenet samarbeider med LO for å forebygge arbeidslivskriminalitet.
Etter planen skal LO-koordinatorene også inn i vegvesen-prosjektene Sotra-sambandet/Bergen, Gartnerløkka-Kolsdalen /Kristiansand, Ring-1/Oslo, Rogfast/Stavanger-Haugalandet.
- Sammen vil vi gjøre en forskjell
LO-leder Peggy Hessen ser på det som et betydelig framskritt at LO nå får lov til å samarbeide med Norges største landbaserte byggherre.
- Vi har et felles mål om å styrke byggherrenes kamp mot arbeidslivskriminalitet. Vi må jo kunne si at vi har prøvd å få dette til over en lengre periode. Takk til NTL tillitsvalgte i Statens vegvesen som har bidratt til å få dette samarbeidet. Jeg synes det viser gullet i den norske arbeidsmodellen at vi har denne tilliten mellom arbeidstakere og arbeidsgivere, sier Hessen Følsvik.
Hun mener Statens vegvesen allerede har gjort en imponerende innsats.
- Sammen vil vi nå virkelig kunne gjøre en forskjell, sier LO-lederen.
LO-kongressen har kampen mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping som sin viktigste kampsak. Ikke bare fordi det fører til arbeidstakere blir utnyttet og underbetalt. Skatteunndragelser undergraver den norske velferdsstaten.
- Ikke minst må vi sørge for like konkurransevilkår, slik at de som driver seriøst og bra ikke blir utkonkurrert av useriøse i norske vegprosjekt, sier hun.
Bredt vegvesen-samarbeid
Vegvesenet har i flere år hatt egne SHA rådgivere (sikkerhet, helse og arbeidsmiljø) på vegprosjektene. Rådgiverne tar stikkprøver i timelister, ser på boforhold og vurderer sikkerheten. Vegvesenet har også en egen krim-avdeling. Her jobber flere erfarne etterforskere. Mange har bakgrunn fra politiet.
Vegvesenet samarbeider også med Arbeidstilsynet og Skatteetaten for å forebygge arbeidskriminalitet. Sammen med Bane Nor leder Vegvesenet et samarbeidsforum for offentlige oppdragsgivere i kampen mot useriøse aktører i anleggsbransjen.
- Vi må samarbeide bredt for å kunne avdekke useriøse aktører i anleggsbransjen, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.
Han medgir at et internasjonalt arbeidsliv med flere utenlandske entreprenører har gjort det mer krevende å holde oversikt over alle avtaler som skal sikre gode arbeidsbetingelser for ansatte i norske vegprosjekt. Bare på Sotra sambandet ved Bergen er det ansatte fra 100 ulike nasjoner.
- Lovbrudd skal ikke lønne seg
Regjeringen og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård applauderer samarbeidet mellom LO og Statens vegvesen. Regjeringen har innført flere tiltak for å forebygge useriøsitet og arbeidsmiljøkriminalitet i næringslivet.
- Det skal aldri lønne seg med lovbrudd på en arbeidsplass. Regjeringen vil derfor øke gebyrnivået fra 1,8 millioner til seks millioner kroner. Arbeidstilsynet kan også gi gebyr på inn til 4 prosent av omsetningen til entreprenøren, sier samferdselsministeren
NCC vil gjerne vise kortene
Det er NCC som er hovedentreprenør på E136 Breivik-Lerstad. Selskapet ønsker satsingen mot arbeidslivskriminalitet velkommen. Det bidrar til konkurranse på like vilkår i bransjen.
- Det blitt litt forenklet som FairPlay-regler i fotballen. Det er viktig med trygge rammer slik at alle får gode opplevelser. NCC er utelukkende positive til at norske myndigheter og statlige aktører som Statens Vegvesen ser oss i kortene og setter høye krav til bransjen, sier leder for NCC Infrastructure i Norge, Svein-Arne Sivertsen.
Fakta om LO-koordinatorer
LO har i alt 14 LO-koordinatorer som følger 16 ulike bygg- og anleggsprosjekter hos de fleste større byggherrer rundt om i Norge.
Disse er engasjert av Statens vegvesen og andre byggherrer.
LO-koordinatorene er aktivt ute på byggeplassene. Rollen deres er blant annet å bistå og støtte tillitsvalgte og verneombud, og påse at lovverk, forskrifter og tariffavtaler blir fulgt.
De konsentrerer seg i hovedsak om lønns, arbeidstid- og arbeidsmiljømessige forhold for arbeiderne, og kan ses på som en form for arbeidslivsrevisorer med anleggsvest og hjelm.