Nasjonale gods- og turvognløyver utgår etter 1. januar 2025. Etter dette må alle som driver løyvepliktig gods- eller turvogntransport ha fellesskapsløyve.

Statens vegvesen minner om at nasjonale gods- og turvognløyver (hvite med rød kant) kun er gyldige ut året. Fra 1. januar 2025 må alle som driver løyvepliktig gods- eller turvogntransport ha fellesskapsløyve.

Vi oppfordrer også alle løyvehavere som har fellesskapsløyve om å kontrollere utløpsdato på hoveddokument og attesterte kopier i god tid før fristen. Utløpsdatoen på attestert kopi kan være ulik utløpsdatoen på hoveddokumentet. Årsaken til dette er at foretaket har meldt nasjonale løyver tapt og fått utstedt fellesskapsløyve som erstatning.

Det nye fellesskapsløyvet er blått, og kan benyttes til både nasjonal og internasjonal transport.

Fortsatt mange som ikke har søkt om fellesskapsløyve

Det er fremdeles 3600 foretak som har nasjonale gods- og turvognløyver. Disse må søke om fellesskapsløyve om de ønsker å drive løyvepliktig transport etter nyttår.

- Alle foretak som har nasjonale gods- og turvognløyver har fått et brev i Altinn om utløpsdato for løyve og hva de må gjøre dersom foretaket ønsker å drive med løyvepliktig transport etter nyttår. Venter dere for lenge med å søke om å skifte ut nasjonale løyver til fellesskapsløyver, kan vi ikke garantere at vi rekker å utstede nye løyver før nyttår, sier May Britt Berge Solheim i Statens vegvesen.

Dersom foretak som driver løyvepliktig transport på norske veger ikke har gyldig felleskapsløyve etter 1.januar 2025, kan transportvirksomheten i en kontroll langs vei bli ilagt overtredelsesgebyr.

Foretak som søker om å skifte ut nasjonale løyver til fellesskapsløyve må legge ved følgende dokumentasjon:

o            Vandelsattest for foretak, organisasjonsnummer.

o            Vandelsattest for daglig leder, transportleder og styreleder.

o            Attest for skatt og merverdiavgift.

Dersom foretakene skifter nasjonale løyver til samme antall fellesskapsløyver, er det ikke nødvendig å oppjustere garantien.

- Foretak som har eller skal avvikle sin løyvepliktige drift, må kontakte sin garantist. Garantien opphører ikke når løyvene opphører, avslutter Berge Solheim.

Logg inn på Din side på Statens vegvesen for oversikt over ditt foretak sine løyver og for å søke om fellesskapsløyve nå.