Den nåværende fagverksbrua i tre som går over E6 i Eidsvoll kommune erstattes av en ny bru i betong. Anleggsarbeidene starter i midten av oktober.

Brua ligger rett ved E6 Eidsvolltunnelen og var en de 14 fagverksbruene i tre som ble stengt etter at Tretten bru falt ned. Brua kan ikke forsterkes og må erstattes av en ny bru.

Modell av ny Sletta bru.
Modell av ny Sletta bru. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Brua ble gjenåpnet med begrenset last/bare personbiltrafikk og sentrisk kjøring i begynnelsen av mai 2023:

Pressemelding 28. april 2023: Sletta bru i Eidsvoll kan gjenåpnes for personbiltrafikk i påvente av ny bru | Statens vegvesen (ntb.no)

Teknisk tegning av ny Sletta bru.
Teknisk tegning av ny Sletta bru. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Ferdig i løpet av sommeren 2025

Over brua går Spetalsvegen, som vil bli stengt i byggeperioden. Det er mål om at brua skal bli ferdig i løpet av sommeren 2025. Det vil bli endret kjøremønster på E6 forbi anleggsområdet. E6 må helstenges i perioder, da vil omkjøring bli skiltet via fv. 181 og fv. 1585 Trondheimsvegen mellom Boksrudkrysset og Minnesund.

Det vil komme nærmere informasjon om de trafikale konsekvensene før anleggsstart.

Kartplassering av Sletta bru.
Kartplassering av Sletta bru. Illustrasjon: Google Maps.

Skal bygge tospenns bjelkebru

Den nye brua som skal bygges er en 61 meter lang tospenns bjelkebru i spennarmert betong, og vil bestå av rundt 75 tonn armering og cirka 490 kubikkmeter med betong.  
 
Prosjektet omfatter riving av den eksisterende fagverksbrua i tre. Utførende entreprenør blir Eiqon.

Teknisk tegning av ny Sletta bru.
Teknisk tegning av ny Sletta bru. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Følger opp ekstern gjennomgang og rapporter fra Statens Havarikommisjon 

Vegdirektøren engasjerte advokatfirmaet PricewaterhouseCoopers (PwC) til å gjøre en ekstern og uavhengig gjennomgang av Vegvesenets prosjektering, kontroll og godkjenning av Tretten bru og av arbeidet som ble gjort med tilsvarende bruer etter at Perkolo bru kollapset i 2016: 

Pressemelding 19. januar 2024: Tretten bru - Avdekker feil som ikke skulle skjedd | Statens vegvesen (ntb.no)

Statens Havarikommisjon har laget to rapporter knyttet til Tretten brus kollaps: 

15. august 2023: Delrapport 1 om kollapsen av Tretten bru i Øyer kommune 15. august 2022 | shk (havarikommisjonen.no) 

19. mars 2024: Delrapport 2 om kollapsen av Tretten bru i Øyer kommune 15. august 2022 | shk (havarikommisjonen.no) 

Statens vegvesen jobber nå med å følge opp tiltakspakken basert på anbefalingene i den eksterne gjennomgangen fra PwC samt oppfølging av tilrådingene fra Havarikommisjonen.  

Status for fagverksbruene i tre

Status for de øvrige fagverksbruene i tre som ble stengt etter at Tretten bru kollapset som Statens vegvesen har ansvar for: 

I tillegg kommer fylkesveibruene Flisa bru på fv. 206 i Åsnes kommune og Evenstad bru på fv. 2188 i Stor-Elvdal kommune som føles opp av Innlandet fylkeskommune som brueier, Sundbyvegen bru på fv. 1590 i Eidsvoll kommune som følges opp av Akershus fylkeskommune som brueier og Bliksland bru på fv. 1088 i Indre-Østfold kommune som følges opp av Østfold fylkeskommune som brueier.  

Aktuelt for fylke(r): Akershus