Totalt sju entreprenører har meldt seg på i konkurransen om å drifte riksvegene i Gudbrandsdalen i perioden 2025-2030.

Nå skal Statens vegvesen velge tre til fire som går videre til forhandlinger.

Brøytebil og biler på veg i snøvær.
I tillegg til pris må de sju entreprenørene som har meldt seg på i konkurransen om driftskontrakten for riksvegene i Gudbrandsdalen, vise at de kan finne gode løsninger for trafikantene, vinterdrift og utslippskutt. Bare tre-fire av dem går videre til forhandlinger med Statens vegvesen. Foto: Bård Asle Nordbø / Statens vevegvesen

Det er ikke lenger bare pris som teller når Statens vegvesen tildeler kontrakter for drift og vedlikehold av riksveger. Entreprenørene må også konkurrere om å finne gode løsninger for trafikantene, vinterdrift og utslippskutt. Det er tilbudet som gir det beste forholdet mellom pris og kvalitet som velges.

For å finne fram til den entreprenøren som gir mest verdi for pengene, vil Statens vegvesen gå inn i forhandlinger med tre til fire entreprenører – før det gjennomføres en «finalerunde» mellom disse.

Første runde

Her er kandidatene som ønsker å være med i finalen om å drifte riksvegene i Gudbrandsdalen i Innlandet:

  • Mesta AS
  • Presis Vegdrift AS
  • Ommedal Maskin AS
  • Stian Brenden Maskinservice AS
  • Veidekke Industri AS
  • Risa AS
  • Vaktmesterkompaniet AS

I løpet av november vil Statens vegvesen avgjøre hvilke entreprenører som går videre til forhandlinger.

Kontrakten omfatter drift av 400 kilometer riksveg i Gudbrandsdalen. Vegdrift innebærer å holde vegene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap.

Mer enn pris

Tradisjonelt har Statens vegvesen tildelt vegdriftskontrakter til den entreprenøren som tilbyr lavest pris – så lenge kvalitetskravene er oppfylt. Men de siste årene har Vegvesenet tatt i bruk nye anskaffelsesformer der også andre kriterier enn pris teller med i konkurransen. Konkurransen gjennomføres i to trinn.

I Gudbrandsdalskontrakten utgjør vinterdrift om lag 70? prosent av kontraktsarbeidene og dette vil være sentralt tema i tildelingen. Her vil entreprenørene selv komme med løsninger for å sikre optimal vinterdrift.

Nå har første tilbudsfrist for Gudbrandsdalskontrakten gått ut, og Statens vegvesen skal evaluerte de innkomne tilbudene og velge ut de entreprenørene som går videre til andre runde.

Etter planen skal den nye vegdriftskontrakten for Gudbrandsdalen skrives under i januar 2025. Kontrakten løper fra 1. september 2025 og fem år framover, pluss tre år gjensidig opsjon.

Aktuelt for fylke(r): Innlandet