Arbeidene med ny betongbru som skal erstatte Skubbersenga bru i Eidskog starter denne uka.

Skubbersenga bru var en av de 14 fagverksbruene i tre som ble stengt etter at Tretten bru kollapset. Oppdraget med å bygge en ny bru av betong ble lagt ut på anbud i juni. Det er Kaspar Strømme AS fra Kristiansand som vant anbudet.

Bilde av en fagverksbru i tre som går over en trafikkert veg, under blå himmel og omkranset av grønn vegetasjon.
Skubbersenga bru på rv. 2 i Eidskog. Foto: Skjermdump fra Google Streetview

Anleggsstart denne uka

Før den gamle fagverksbrua i tre rives, vil det bli laget en cirka 250 meter lang midlertidig veg på utsiden av anleggsområdet. Brua vil bli revet så snart den midlertidige vegen er satt i drift.

– Den midlertidige vegen vil være i bruk under hele anleggsperioden, slik at trafikken hindres minst mulig imens brua bygges, sier Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.

Frist for ferdigstillelse av brua er satt til juni 2025.

Slik blir den nye brua

Gamle Skubbersenga bru – som er en fagverksbru i tre – ble bygget i 1997. Den spenner over rv. 2 Matrand i Eidskog kommune, cirka 19 kilometer sør for Kongsvinger. Brua har vært stengt siden Tretten brus kollaps 15. august 2022 og ble avfredet i november i fjor.

– Brua ble stengt da vi etter en spesialinspeksjon og etterberegninger avdekket skader og mangler som gjør at den ikke tilfredsstiller dagens krav til kjørebruer, forklarer Eiterjord.

Den nye betongbrua vil bygges 54 meter lang i en 3-spenns konstruksjon, hvor lengste spenn blir på 22,4 meter. Ettersom Drognesveien over brua er registrert som skogsbilveg er den nye brua dimensjonert som landbruksveg, vegklasse 2. Dette gir en ensporet bru med en føringsbredde på 5 meter, hvor det blir møtelommer på hver side av brua. Den nye brua vil også ivareta krav knyttet til eventuell utvidelse av rv. 2.

Teknisk tegning av den nye Skrubberseng brua på rv. 2
Teknisk tegning av den nye brua. Illustrasjon: Statens vegvesen

Arbeider med oppfølgingen etter Tretten bru

Statens vegvesen arbeider med oppfølgingen av tiltakspakken som ble presentert 19. januar 2024 etter den eksterne og uavhengige gjennomgangen som ble gjennomført av PwC Norge:

Avdekker feil som ikke skulle skjedd | Statens vegvesen

Denne prosessen ivaretar også oppfølgingen av sikkerhetstilrådingene fra Statens Havarikommisjons delrapport 2 som ble offentliggjort 20. mars 2024.

Delrapport 2 om kollapsen av Tretten bru i Øyer kommune 15. august 2022 | SHK (havarikommisjonen.no)

Aktuelt for fylke(r): Innlandet