Statens vegvesen har gjort omfattende sikringstiltak for rv. 7 brua og elveløpet etter skadene og svakhetene som ble avdekket etter ekstremværet Hans.

Kvinda er en uregulert elv og starter fra Stokksennvatnet, som ligger 952 meter over havet og renner cirka 10 kilometer ned til Hallingdalselva i Ål kommune i Buskerud fylke.

 – Vi lever i et stadig villere og våtere klima. Med sluttføringen av arbeidene for rv. 7 brua så er nok et viktig sikringsprosjekt på plass, hvor Statens vegvesen gjør tiltak for å gjøre transportsystemet mer motstandsdyktig mot ekstremvær, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.

Bildene fra begynnelsen av august 2023 og nå illustrerer både skadene og omfanget av arbeidene som er gjort og hvor mye bedre brua og elveløpet nå er sikret mot fremtidig uværssituasjoner. Legg merke til de nye vingemurene og tilretteleggingen for vannføring i elveløpet. Etter at dette bildet ble tatt har det også blitt montert nytt rekkverk på brua. Foto: Statens vegvesen.
Bildene fra begynnelsen av august 2023 og nå illustrerer både skadene og omfanget av arbeidene som er gjort og hvor mye bedre brua og elveløpet nå er sikret mot fremtidig uværssituasjoner. Legg merke til de nye vingemurene og tilretteleggingen for vannføring i elveløpet. Etter at dette bildet ble tatt har det også blitt montert nytt rekkverk på brua. Foto: Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen.

Betydelig bedre sikret

Ekstremværet Hans, som rammet Sør-Norge i begynnelsen av august 2023, medførte rasering av elveløpet i nedre del av Kvinda. Mye vann, omfattende erosjon og store trær som havnet i elva, førte til at vannet gikk ut av elveløpet og ødela kommunale veier og Sundrevegen bru. Det ble også skader for rv. 7 og rv. 7 brua, som førte til at riksveien ble stengt i flere dager.

 – Ustabilt vær og begrensninger for når det kunne arbeides i vassdraget gav tilleggsutfordringer for en allerede krevende jobb, men nå er endelig brua betydelig mer sikret mot fremtidig ekstremvær og uværssituasjoner, sier byggeleder Anders Brenne som har ledet arbeidet sammen med prosjektleder Jacob Jacobsen for Statens vegvesen.

Jacobsen inspiserte under Hans brua fra helikopter, da rv. 7 var stengt på flere punkt vest for Gol, da dette var eneste mulighet for å inspisere skadene på veier og bruer etter ekstremværet.

Krevende prosjekt

Rv. 7 Kvinda bru ble bygget i 1960 og er en platebru i betong med en lengde på 11,30 meter.

– Etter vurdering av skadene etter Hans ble det klart at landkar og bruplate kunne brukes videre, men det måtte gjøres omfattende tiltak for å sikre konstruksjonen mot fremtidige flommer, understreker Brenne.

I samarbeid med Aas-Jacobsen og med innspill fra Norges vassdrag- og energidirektorat (NVE) ble det klart at de nye vingemurene også måtte fungere som ledemurer, og at elvebunnen måtte erosjonsikres for å påse at ikke landkar ble undergravd.

– For å sikre at fisk skal ha mulighet til å gå opp elva, er deler av sikringen en steinsatt renne utført med firkantede steinblokker med forskjellig høyder for å skape en mer naturlig elvebunn og som også fungerer som en fisketrapp, forteller Brenne.

Totalkostnad for prosjektet er cirka 8 millioner kroner.

– Rekkverket ble satt forrige uke og anlegget anses nå som ferdig, men finpusssen tas når NVE og Ål kommune er ferdig med sine arbeider, forteller Brenne.

Hovedentreprenør for prosjektet har vært BMO, med Turhus Maskin AS som underentreprenør.

– Dette har vært et utfordrende prosjekt både for våre entreprenører og egen byggeledelse, og jeg vil gi honnør for godt samarbeid og et solid gjennomført prosjekt, understreker Eiterjord.

Prosjektet har vært krevende med omprosjekteringer, havari av kritisk utstyr, utfordringer med vannhåndteringen og arbeid parallelt med NVE og kommunens virksomhet i elva.

Trippelarbeid

Det har vært trippelt anleggsarbeid ved Vangen i Ål hvor kommunen har fått på plass ny plasstøpt betongplatebru på Sundrevegen, samt en mindre frittstående prefabrikkert gang- og sykkelbru, Norges Vassdrags- og energidirektorat har forsterket elveløpet samtidig som Statens vegvesen har gjort sikringstiltak og utbedringer for rv. 7 brua.

Det har derfor vært mye anleggsarbeid i og rundt Kvinda, som har ført til endringer både for kjørende og myke trafikanter.

Stor aktivitet for å begrense skader og konsekvenser av ekstremvær

Etter Hans har Statens vegvesen på Østlandet utbedret eller skriftet ut stikkrenner og kulverter på rv. 15, E6, rv. 4, rv. 7, rv. 3 og E16 i Buskerud og Innlandet. I noen tilfeller er det lagt inn større dimensjoner for å kunne håndtere mer vann.

E16 forbi Ådalselva nord for Follum i Hønefoss ble tidligere i år også erosjonssikret:

Erosjonssikring ferdig: E16 forbi Ådalselva nord for Follum i Hønesfoss tilbake i vanlig trasé | Statens vegvesen

I tillegg er det utbedret bruer på rv. 3 og E16. Dette er bruer der enten selve brukonstruksjonen eller landkar ble skadet av flommen.

Statens vegvesen har også startet arbeid med langsiktige tiltak mot flom. På riksveg 3 ved Søndre Bjørå forberedes regulering av ny eller omlagt bru, som planlegges bygget i 2025/2026.

På riksveg 7 ved Nesbyen, riksveg 3 ved Stai/Koppang og rv. 2 ved Kongsvinger og flere punker på E16, planlegges heving og flomsikring av hovedveg. Dette arbeidet foregår i samarbeid med NVE.

Les mer om Statens vegvesens arbeid knyttet til skred- og flomsikring:

Statens vegvesen ruster seg mot større flom i framtida | Statens vegvesen

Ekstremværet Jakob i høst minnet om at dette er en vedvarende og kontinuerlig utfordring. Her måtte blant annet Vegvesenet reetablere 200 meter riksvei på 3 uker etter utglidningen for E16 Eggemoen:

Mål om å gjenåpne E16 Eggemoen ved Hønefoss 30. september | Statens vegvesen

Aktuelt for fylke(r): Buskerud