Statens vegvesen har nå lyst ut en ny kontrakt for bruvedlikehold for Trøndelag og Møre og Romsdal.

Kontrakten har en opsjon for ytterligere ett år.

Bilde av Bårdshaug bru sett fra siden.
Til enhver tid gjennomføres det større og mindre vedlikeholdsarbeider for bruene i Midt-Norge. E39 Bårdshaug bru i Orkanger er en av bruene hvor det ble gjennomført en større rehabilitering i år. Levetida til brua er betydelig forlenget etter at vedlikeholdsarbeidene er fullført. Foto: Orkland kommune. Foto: Orkland kommune.

Større vedlikeholdstiltak for seks bruer er prosjektert

Kontrakten inneholder en blanding av bruer hvor vedlikeholdstiltak er ferdig prosjektert, samt mengder satt av for både hasteoppdrag og mindre bruvedlikeholdsarbeider i kontraktsperioden. I tilsvarende tidligere kontrakter er det blitt utført større og mindre tiltak på rundt 50-60 bruer i kontraktsperioden, så det vil bli utført arbeid på flere bruer enn de seks bruene som har ferdig prosjekterte vedlikeholdstiltak:  

  • E6 Langnesbrua i Grong kommune: Brua ble ferdigstilt i 1994. Dette er en kassebru i stål med en lengde på 162,60 meter. 

  • E6 Grongbrua i Grong kommune: Ferdigstilt i 1994. Dette er en kassebru i stål med en lengde på 186 meter. 

  • E6 Renset i Snåsa kommune. Ferdigstilt i 1976. Dette er en platebru i betong med en lengde på 31 meter. 

  • E14 Meådal i Stjørdal kommune. Ferdigstilt i 1958. Dette er en bjelkebru i stål med en lengde på 8,46 meter. 

  • E6 Sneppenbrua i Steinkjer kommune. Ferdigstilt i 1987. Dette er en bjelkebru i spennbetong med en lengde på 153 meter. 

  • E39 Batnfjordsbrua i Gjemnes kommune. Ferdigstilt i 1980. Dette er en bjelkebru i spennbetong med en lengde på 55,3 meter. 

Det vil i tillegg utføres jevnlig vedlikehold for midlertidige E6 Stavåbrua i kontraktsperioden, for å opprettholde akseptabel friksjon på kjørebanen. Nå gjøres det tiltak for denne brua via annen kontrakt, men dette er en problemstilling som krever jevnlig oppfølging i årene fremover: 

Entreprenør som vinner konkurransen vil legge inn i sin fremdriftsplan når det skal gjøres tiltak for den enkelte bru i kontraktsperioden.  

Til enhver tid foregår det bruvedlikehold i Midt-Norge. Nylig fullførte Statens vegvesen vedlikeholdsarbeider for E39 Bårdshaug bru i Orkanger og E6 Håpnesbrua i Namsskogen. 

I tillegg nærmer vedlikeholdsarbeidene for E6 Sluppen Viadukt i Trondheim seg ferdigstilling: 

Forlenger levetida

– Godt vedlikehold sikrer at bruene er trygge. Riktig vedlikehold til rett tid forlenger også levetiden til bruene, sikrer forutsigbar fremkommelighet og er viktig for trafikksikkerheten. Ikke minst er det god samfunnsøkonomi og bærekraftig at vi tar vare på det vi har i stedet for å bygge nytt, sier prosjektleder i Statens vegvesen for bruvedlikehold i Midt-Norge Trine Våbenø. 

Det er over 6000 brukonstruksjoner på riks- og europaveiene i Norge. 
 
– Alle bruer på riksvei gjennomfører en grundig hovedinspeksjon hvert femte. år. I tillegg gjennomføres det enkeltinspeksjoner hvert år og spesialinspeksjoner ved behov. Denne tilstandskartleggingen gjør at Statens vegvesen har oversikt over hvilke bruer som skal vedlikeholdes og hvilke tiltak som skal iverksettes, forklarer Våbenø. 

Les mer om Statens vegvesen og bruvedlikehold her: 

Tilbudsfristen for den nye bruvedlikeholdskontrakten er 6. februar 2025 og tilbudskonferansen blir 9. januar. 

Utlysningen av den nye kontrakten finner du her:

Aktuelt for fylke(r): Møre og Romsdal, Trøndelag