Statistikk fra Statens vegvesen viser at 676 000 kjøretøy hadde mangler som måtte utbedres før godkjenning i 2024.

Totalt 1,4 millioner lette kjøretøy ble kontrollert.

- Mange av disse manglene kunne vært unngått om bileier hadde fulgt opp vedlikeholdet av bilen bedre før EU-kontrollen, sier Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.

Godkjenningsskilt verksted.
Det er kun godkjente bilverksteder som har lov til å reparere andres biler. For å kunne tilby EU-kontroll må man ha en egen godkjenning fra Statens vegvesen. Foto: Anne Bølstad

Hele 27 prosent av de kontrollerte kjøretøyene hadde mangler ved bremsene. Det kan være for slitte bremseklosser og bremseskiver, rust på bremseskiver eller bremserør, eller for svak bremseeffekt.

- Vi ser også at elektriske kjøretøy har en høyere andel feil på bremsene enn fossildrevne kjøretøy. Dette kan skje fordi elbilersjåfører på grunn av regenerering bruker bremsene mindre slik at bremsene ruster. Det er viktig for trafikksikkerheten å avdekke slike feil, sier Leif Magne Halvorsen.

 

346 000 med feil på lykter, reflekser og elektrisk utstyr

En annen gjenganger er feil på lykter, reflekser og annet elektrisk utstyr. Hele 25 prosent av de kontrollerte kjøretøyene hadde feil innenfor denne kategorien. Dette er tilsvarende andel som i 2023.  

- Vi oppfordrer alle til å jevnlig sjekke om lysene på bilen fungerer. Dette er spesielt viktig nå i den mørke årstiden. Ta en ekstra sjekk av lys og få rettet eventuelle feil før EU-kontrollen. Da slipper du krav om etterkontroll for å få bilen godkjent, hvis den ellers er i forskriftsmessig stand, sier Halvorsen.

 

Bytt slitte slitedeler

Den tredje største feilkategorien er aksler, hjul, dekk og hjuloppheng. 22 prosent av kjøretøyene hadde feil med dette.

–Deler som er i bevegelse blir slitt på alle biler. Ved å følge bilens vedlikeholdsprogram, sjekke mønsterdybden på dekkene jevnlig, og å oppsøke et godkjent verksted ved unormale lyder fra bilen på ujevnt underlag, kan man oppdage slike feil fortløpende. Slik unngår du å kjøre med alvorlige feil mellom kontrollene,  og får samtidig mindre risiko for at bilen ikke blir godkjent i EU-kontrollen, sier Halvorsen.