Virksomheter som driver godstransport mot vederlag med varebil innenfor Norge, får krav om løyve fra 1. januar 2026.

Varebiler som transporterer gods mot vederlag innenfor Norge og har tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn skal ha nasjonalt varebilløyve fra 1. januar 2026. Det vil være krav om ett løyve per kjøretøy.

Ikke alle typer virksomheter får krav til nasjonalt løyve. For eksempel vil håndverkere fortsatt kunne benytte varebiler til og fra oppdrag uten løyve.

Du kan ikke søke om løyve eller ta eksamen enda

Innholdet i eksamen for nasjonalt løyve for varebiler er ikke utarbeidet enda. Informasjon om søknad, eksamen og priser oppdateres på Nasjonalt løyve for varebil | Statens vegvesen

Prisen for å ta eksamen og få utstedt nasjonalt varebilløyve er enda ikke bestemt. Statens vegvesen planlegger å sende forslag til gebyrsatser på høring i løpet av 1. kvartal 2025.

Hvorfor skal varebiler ha nasjonalt løyve?

Reglene om nasjonalt varebilløyve kommer som en endring i yrkestransportforskriften. Kravet om løyve har som mål om å gi like konkurransevilkår i transportbransjen og er et tiltak mot arbeidskriminalitet.

Et nasjonalt løyve er ikke bundet til EØS-retten sine regler, som vil si at man kan ha nasjonale krav til fagkompetanse for løyvehaver. På den måten kan kravene bli tilpasset varebilbransjen.