For tiende år på rad er Norge det tryggeste landet i Europa når det gjelder trafikksikkerhet. Foreløpige tall viser at 89 døde på norske veier i fjor

 – dette er 16 drepte per million innbyggere. Det er de siste tallene fra EU-kommisjonen som utpeker Norge som best i Europa.

Norge har den beste trafikksikkerheten, men vi er ambisiøse og har en nullvisjon for drepte og hardt skadde i Norge. Vi må intensivere trafikksikkerhetsarbeidet, særlig på områdene unge, MC, fart og rus, sier Guro Ranes. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen

Skandinavia har de tryggeste veiene

Sverige følger etter Norge med 20 døde per million innbyggere, med Danmark som tredje best med 24. Også i Storbritannia, Sveits og Finland er trafikkdødeligheten lav. Her ligger den for alle landene på under 31 døde per million innbyggere.

Bulgaria (74) og Romania (77) har rapportert om de høyeste dødstallene i 2024, mens EU-gjennomsnittet var 44 trafikkdrepte per million innbyggere.

– Jeg er glad for denne bekreftelsen på at det gode arbeidet som er gjennomført over tid gir resultater, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen. - Men vi er ambisiøse og har en nullvisjon for drepte og hardt skadde i Norge. Vi må intensivere trafikksikkerhetsarbeidet, særlig på områdene unge, MC, fart og rus. Da er det viktig at vi fortsetter det gode samarbeidet om trafikksikkerhet i landet vårt. For det er samarbeidet, og at vi hele tiden jobber målrettet, kunnskapsbasert og systematisk, som gjør at vi kan vise til positiv utvikling og gode resultater.

Svak nedgang i EU

I EU-landene var det en nedgang i dødstallene med tre prosent fra 2023 til 2024. I Norge var nedgangen på nesten 20 prosent.

Den generelle forbedringstakten i Europa er fortsatt for langsom, og de fleste landene er ikke i rute til å nå EUs mål om å halvere antallet dødsfall i trafikken innen 2030. Heller ikke i Norge er vi der vi skal være for å nå etappemålet på maks 350 drepte og hardt skadde innen 2030, hvorav maks 50 drepte. Det er fortsatt alt for mange som drept eller alvorlig skadd på norske veier.

EU-gjennomsnittet skjuler imidlertid betydelige forskjeller mellom medlemsstatene. I løpet av de siste fem årene har antallet dødsfall i trafikken bare gått litt ned i land som Hellas, Spania, Frankrike og Italia. I Irland og Estland har antallet gått opp. Imidlertid er statistikken i små land med få innbyggere mer utsatt for årlige svingninger. Derimot er Belgia, Bulgaria, Danmark, Litauen, Polen og Slovenia på vei til å nå målet om 50 prosent reduksjon i antall dødsfall og alvorlige skader i trafikken innen 2030. 

Utviklingen for hardt skadde følger dødsulykkene

Den generelle rangeringen av landenes dødstall har ikke endret seg nevneverdig, og de sikreste veiene de siste årene er å finne i Norge, Sverige og Danmark. For hvert dødsfall er det anslagsvis fem alvorlig skadde ofre, noe som tilsvarer totalt rundt 100 000 alvorlig skadde i EU per år. Den nedadgående trenden for alvorlig skadde mellom 2019 og 2023 er ganske lik den for antall døde, selv om det er betydelige forskjeller mellom landene.

Dødsfall i trafikken – foreløpige tall for 2024

 

Rate per million innbyggere

 

% endring 2024 i forhold til:

 

 

2023

2024

 

2023

2019

Gjennomsnitt 2017-19

 

EU

46

44

 

-3%

-13%

-15%

 

Belgia

43

37

 

-13%

-32%

-29%

 

Bulgaria

81

74

 

-9%

-24%

-25%

 

Tsjekkia

46

45

 

-2%

-20%

-20%

 

Danmark

27

24

 

-10%

-27%

-20%

 

Tyskland

34

33

 

-2%

-9%

-12%

 

Estland

43

50

 

17%

33%

24%

 

Irland

34

32

 

-4%

23%

21%

 

Hellas

61

64

 

4%

-3%

-6%

 

Spania

38

35

 

-4%

-2%

-4%

 

Frankrike

48

48

 

1%

-1%

-4%

 

Kroatia

71

62

 

-13%

-20%

-24%

 

Italia

52

51

 

0%

-5%

-8%

 

Kypros

37

44

 

21%

-21%

-20%

 

Latvia

75

59

 

-22%

-16%

-20%

 

Litauen

56

42

 

-24%

-35%

-34%

 

Luxembourg

39

27

 

-31%

-18%

-35%

 

Ungarn

49

52

 

5%

-17%

-20%

 

Malta

30

21

 

-25%

-25%

-32%

 

Nederland

34

31

 

-10%

-6%

-4%

 

Østerrike

44

38

 

-13%

-16%

-15%

 

Polen

52

52

 

0%

-35%

-34%

 

Portugal

61

56

 

-7%

-14%

-10%

 

Romania

81

77

 

-4%

-21%

-22%

 

Slovenia

39

32

 

-17%

-33%

-31%

 

Slovakia

49

47

 

-3%

-5%

-4%

 

Finland

33

31

 

-5%

-17%

-23%

 

Sverige

22

20

 

-8%

-5%

-21%

 

Sveits

27

28

 

6%

34%

15%

 

Norge

20

16

 

-19%

-18%

-17%

 

Island

21

33

 

63%

117%

-3%

 

Kilde: EU CARE-database om trafikkulykker og nasjonale kilder; Befolkningsdata er fra Eurostat

Tallene for 2024 er basert på foreløpige data for de fleste land og kan endres når de endelige dataene publiseres høsten 2025. Estimater for 2024 dekker hele året og alle veier og refererer til dødsfall innen 30 dager, men for følgende land er de basert på delvise data: Belgia og Portugal (hver basert på data for de første seks månedene). Merk at i Nederland er politiregistrerte dødsfall underrapportert med rundt 10-15 %. Det var 3 trafikkdødsfall i Liechtenstein i 2024.

Data for 2024 sammenlignes med tre tidsperioder: 2023 (året før), 2019 (referanseåret for målet om 50 % færre dødsfall innen 2030) og gjennomsnittet for 2017-19 (for å ta hensyn til svingninger i små land). De prosentvise endringene i tabellen er basert på det absolutte antallet omkomne i stedet for raten per million innbyggere.