De skal drifte elektro på riksvegene i Hålogaland
Statens vegvesen har inngått kontrakt med SET Elektro AS om å drifte elektroinstallasjoner på riksvegene i Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms.

De neste fem årene skal SET Elektro drifte og vedlikeholde veglys, signalanlegg, værstasjoner og andre elektriske anlegg på riksvegene, på oppdrag fra Statens vegvesen. Kontraktssummen er på kr 207 590 680,-.
I tillegg til de 3550 veglysene langs E10, E6, riksveg 85 og riksveg 83, er det stadig flere elektriske anlegg på og langs vegene.
Mer teknologi langs vegene
– Vegnettet vårt har blitt mer teknologisk med ulike sensorer, værstasjoner og kameraer. Disse gir Statens vegvesen og trafikantene nyttig sanntidsinformasjon. God drift og vedlikehold er like viktig her som på selve vegen, sier byggeleder Stein-Roar Sørensen i Statens vegvesen.
Han peker på at de elektriske anleggene også har avgjørende betydning for sikkerheten. Et eksempel er at Vegtrafikksentralen får øyeblikkelig varsel når det skjer hendelser i en tunnel.
Sikker og grønn drift
Byggelederen ser fram til å samarbeide med SET Elektro.
– SET Elektro må være forberedt på å tenke utenfor boksen, og være løsningsorientert i møte med mange utfordrende oppgaver. Det kommer stadig ny teknologi som skal sikre og hjelpe trafikantene. Et eksempel er at det nå er installert et lidar skannersystem på E10 på Bjørnfjell, som gir tidlig varsel hvis kjøretøy stanser på fjellovergangen, sier Stein-Roar Sørensen.
Statens vegvesen krever at vegdriften skal være mest mulig klima- og miljøvennlig. Det er blant annet krav i kontrakten om at 90 prosent av all kjøring med lette kjøretøy skal skje utslippsfritt.
Dette er kontrakten
Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsansvar på de elektriske anleggene på riks- og europaveger, inkludert gang- og sykkelveger. De aktuelle kommunene er: Moskenes, Flakstad, Vestvågøy, Vågan, Hadsel, Lødingen, Harstad, Kvæfjord, Tjeldsund, Narvik, Evenes, Gratangen og Lavangen.
Kontrakten dekker 660 kilometer veg og følgende elektriske anlegg:
• 3550 lyspunkter utenfor tunnel
• 35 tunneler med elektriske anlegg
• 18 bruer med elektrisk anlegg
• 15 trafikksignalanlegg
• 15 værstasjoner
• 48 tellepunkter
• 12 fartsmålere
Det var fire elektrobedrifter som viste interesse for kontrakten. Ett av tilbudene ble avvist.
Elektrokontrakten gjelder fra 1. september 2025 og fem år framover, med mulighet for ytterligere tre år.