Statens vegvesen ber MC-førere være særlig varsomme de neste ukene. Det ligger mye løs grus på asfalten og det kan stedvis være glatte veier.

Våren kom tidlig i år – mange motorsyklister er allerede å se på veiene. For de fleste er det flere måneder siden sist de kjørte MC, og sykkelen har kanskje stått i garasjen i et halvt år.

Våren kom tidlig i år – mange motorsyklister er allerede å se på veiene. For de fleste er det flere måneder siden sist de kjørte MC, og sykkelen har kanskje stått i garasjen i et halvt år.
Statens vegvesen advarer om mye grus og strøsand og skader på veiene etter vinteren. Kuldegrader og nedbør kan også gjøre veiene glatte og utfordrende. Foto: Werner Harstad

− Vi har sett den første alvorlige ulykken på MC allerede, sier Lars-Inge Haslie, som selv er MC- fører og seniorrådgiver i Statens vegvesen.

Han advarer om mye grus og strøsand og skader på veiene etter vinteren. Kuldegrader og nedbør kan også gjøre veiene glatte og utfordrende.

− Kjør litt saktere enn du har lyst til de første milene, råder Haslie, det er viktig å gi hodet og kroppen mulighet til å venne seg til å kjøre motorsykkel igjen. - Og så må du sørge for å bli sett. Andre trafikanter er ikke vant til å se oss etter en lang vinter, sier han, så bruk utstyr som gjør deg synlig, og plasser deg slik at du blir sett.

PS: Husk at løs grus i en sving er svært farlig hvis du ikke har avpasset farten tilstrekkelig.

Statens vegvesen har laget noen vårtips til MC – førere:

  • Ta vårsjekk på sykkelen. Minimum, lys, bremser, dekk og drivlinje
  • Vi må være forberedt på dårlig veidekke om våren
    • Etter en vinter kan det ha oppstått skader i veidekket som ikke er oppdaget og reparert eller skiltet
    • Det ligger fortsatt strøsand i veien, og det tar litt tid å få kostet alle veier
    • Føreforholdene kan være veldig varierende tidlig i sesongen, kald asfalt, glatt i skyggeområder
  • Det er for de fleste av oss flere måneder siden vi kjørte motorsykkel. Kjør litt saktere enn du har lyst til de første milene, for å gi hodet og kroppen mulighet til å venne seg til å kjøre motorsykkel igjen. Det er aldri hyggelig å skremme seg selv når man har valgt feil fart
  • Andre trafikanter er ikke vant med å se etter oss på to hjul, så kle deg for synlighet, og kjør for å bli sett
    • Bruk kjøreutstyr som gir kontraster og god synlighet
    • Plasser deg så du blir sett, og velg en fart som gir andre mulighet til oppdage deg

Se mer info på våre sider

Vegvesen.no/mc