Nå er oppdraget med å legge til rette for gående og syklende lyst ut. Prosjektet gir bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for alle trafikanter.

Prosjektet gir et etterlengtet skille mellom myke og harde trafikanter. Dette  gagner ikke bare lokalmiljø og næringstransportene, men også Forsvarets interesser for denne strategisk viktige strekningen.

Modell som viser at ny gang- og sykkelvei starter ved Tore Ligaard i utkanten av Stjørdal sentrum og følger nordsiden av E14 i retning Hegramo.
Ny gang- og sykkelvei starter ved Tore Ligaard i utkanten av Stjørdal sentrum og følger nordsiden av E14 i retning Hegramo. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Tett samarbeid med Forsvaret

Med bakgrunn i prioriteringer i Nasjonal Transportplan 2025-2036 (NTP)de nye retningslinjene for samordning av sivil transport for Forsvaret knyttet til en endret verdenssituasjon og Statens vegvesens mulighetsstudie for E14 har Vegvesenet og Forsvaret knyttet tette bånd for utvikling og samarbeid for denne strategisk viktige strekningen på både kort og lang sikt. Dette er i tråd med regjeringens prioriteringer og føringer.

Gode tiltak for private trafikanter, lokalmiljø, næringslivet og næringstransportene er også gunstig for Forsvaret. Utlysningen av oppdraget viser at E14 er en prioritert strekning. 

Les mer om samarbeidet mellom Vegvesenet og Forsvaret her:

Modell som viser at prosjektet vil gi oppgraderte bussholdeplasser og kryss ved Bøstadvegen.
Prosjektet vil gi oppgraderte bussholdeplasser og kryss ved Bøstadvegen. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Utbedrer ulykkesutsatt punkt

I tillegg til at det bygges 6 kilometer gang- og sykkelvei mellom Stjørdal og Hegramo skal det gjøres kurveutretting for Håvereina. Dette er ett av de mest ulykkesutsatte punktene på E14, og er et viktig trafikksikkerhetstiltak.

Det vil også bli gjennomført tiltak som bedrer fremkommeligheten relatert til naturfare, gjennom utbedring og forsterkning av flomutsatt bekk som har oversvømt E14 flere ganger.

Hovedvannledningen til Stjørdal kommune blir også byttet på deler av strekningen knyttet til  prosjektet. Veibelysningen blir forlenget slik at E14 nå får sammenhengende belysning fra Stjørdal til Hegramo.

Sanering og samling av avkjøringer og utbedringer av kryss vil også gi bedre trafikksikkerhet for denne strekningen. Til slutt vil det gjøres en rekke tiltak for kollektivtransporten som understøtter målet om nullvekst i Miljøpakke Trondheim.

Modell som viser at prosjektet gir forbedret kurvatur på E14 ved Håvereina.
Forbedret kurvatur på E14 ved Håvereina. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Anleggsstart etter sommerferien

Fristen for å levere tilbud på dette oppdraget er 23. mai. Målsetningen er anleggsstart rett etter sommerferien. Fristen for trafikkåpning er før jul 2026.

Utlysning av oppdraget:

Det er allerede gjort viktige tiltak på strekningen. Winsnes Maskin & Transport AS har nylig laget busslomme ved Best Hegra bensinstasjon og bygget sideveier ved Ydstines. De er også snart i gang med bygging av busslomme ved Bergskleiva. 

Rammeavtale er benyttet for å gjennomføre disse mindre delprosjektene.

Mer informasjon om prosjektet:

Aktuelt for fylke(r): Trøndelag