Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Tre drosjefirma i Hedmark er anmeldt for til sammen 43 grove brudd på kjøre- og hviletidsreglene. Anmeldelsene er et resultat av en foretakskontroll som er gjennomført i de tre firmaene.

- Bruddene er gjort av ni forskjellige førere som kjører for disse firmaene. Når du kjører minibuss med betalende passasjerer, er du underlagt kjøre- og hviletidsreglene. De gjelder også hvis du kjører minibuss på dagen og vanlig drosje på kvelden, eller motsatt. Våre kontrollører oppdaget til dels skremmende brudd på disse reglene da de gikk igjennom dokumentasjon fra disse firmaene, sier kontorsjef i Statene vegvesen, Geir Thomas Finstad.

De ni førerne er også anmeldt som følge av bruddene.

Fikk mistanker under kontroll langs veg

Saken ble rullet opp etter at en minibuss som ble stoppet for kontroll av Statens vegvesen i Hedmark vinteren 2019.

- Føreren av denne minibussen brukte ikke sjåførkort. Dette kortet er et personlig smartkort som registrerer kjøre- og hviletid. Alle som kjører minibuss i næringsøyemed skal ha et slikt kort. Våre foretakskontrollører begynte å grave i saken og etterspurte dokumentasjon fra tre forskjellige drosjefirma i samme område, sier Finstad.

- Skremmende og ansvarsløst

Etter å ha gjennomgått timelister og sjåførkort med registrert kjøring ble det til sammen avdekket 64 brudd på regelverket. 43 av disse bruddene var så grove at de førte til anmeldelser.

- Det dreier seg for eksempel om en fører som har kuttet den pålagte døgnhvileperioden fra 11 timer ned til tre og en halv time, en hadde kjørt i nesten ni timer uten pauser og en hadde kjørt 19 dager i strekk uten ukehvil. Yrkessjåfører er pålagt en ukehvil på minst 45 timer etter seks dagers kjøring. Alt dette er svært alvorlige brudd. Det er skremmende å tenke på at disse sjåførene kjører drosje i mange timer før de setter seg i en minibuss for å kjøre barn til skolen. Det er rett og slett ansvarsløst, sier Finstad.

- Krever tålmodighet

Alle bruddene som er avdekket i disse kontrollene, skjedde i første kvartal 2019.

- Det var de tre månedene vi etterspurte dokumentasjon for. Den mottok vi på vårparten i fjor og våre foretakskontrollører har brukt flere måneder på å gå igjennom alle dataene som er oversendt. Det er mye å gå igjennom, så dette er en jobb som krever både tålmodighet og god fagkunnskap, sier Finstad.

Statens vegvesen er pålagt å gjennomføre et betydelig antall foretakskontroller hvert år. Disse skal bidra til økt trafikksikkerhet, like konkurranseforhold for alle transportfirma og gode arbeidsforhold for sjåførene.

- Ingen av oss ønsker å møte en uopplagt sjåfør langs vegen, langt mindre en yrkessjåfør med ansvaret for passasjerer. De som tar lett på disse reglene må vi stoppe, avslutter Finstad.

Aktuelt for fylke(r): Innlandet