Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Kraftig snøfall har ført til stengte veier på Senja, både på grunn av snøskred og fare for snøskred. Hvis det blir flyforhold skal Statens vegvesen i løpet av dagen prøve å sprenge ned skred ved hjelp av helikopter.

Det kraftige snøværet det siste døgnet har gjort at flere veger på yttersiden av Senja er stengt på grunn av snøskred eller fare for skred.

På nettsidene til Statens vegvesen finner du hele tiden oppdatert oversikt over hvilke veger som er stengt.

For å teste rasfaren og sprenge ned eventuelle farlige partier skal geologer fra Statens vegvesen i løpet av dagen opp med helikopter og bruke en såkalt Daysibell.

- Vi forbereder oss nå og hvis det blir tilstrekkelige flyforhold så vil vi prøve å gjennomføre dette så fort som mulig, sier Andreas Persson, geolog i Statens vegvesen Region nord.

Gass og luft gir kontrollert eksplosjon

Dette er en trykkbølgekule som henger under helikopteret. Trykkbølgekulen blander gass og luft som antennes og lager en kontrollert eksplosjon. Dette sender en kraftig trykkbølge ned i snøen, og er skredet «modent» så vil det utløse et skred.

- Løses ikke skredet ut er det en bekreftelse på at snødekket kanskje er mer stabilt enn man har antatt, og at vi derfor kanskje kan vurdere å åpne vegen for trafikk, forklarer Persson.

For at vi skal kunne bruke helikopter med Daysibell er vi avhengig av to ting.

- Vi må kunne fly nærme nok til snømassene, trykkbølgen må løses ut 2-4 meter over snøen. Er det for bratt kommer vi derfor ikke til. I tillegg fungerer dette bare på områder hvor det er samlet mye snø, forklarer Persson.

Oppdaterte vegmeldinger

Du finner alltid oppdaterte vegmeldinger på nettsidene til Vegtrafikksentralen i Nord-Norge, på 175.no.

Se film

Filmen viser bruk av Daisybell i en tidligere aksjon.

Fra en aksjon med Daisybell for to år siden ved Holmbuktura i Troms. Foto: Geir Bakkevoll
Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark, Nordland