Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

I slutten av juni ble et tyrkisk vogntog stoppet i en tungbilkontroll på Jessheim trafikkstasjon. I forbindelse med kontroll av kjøre- og hviletid ble det avdekket et avansert manipuleringssystem som setter normal registrering ut av drift, slik at det går an å kjøre mens systemet allikevel registrerer hvile. I tillegg er det mulig å jukse med antall kjøreoppdrag, - enkelte turer kan rett og slett "bare bli «borte." Førerbevis ble beslaglagt og vogntoget fikk kjøreforbud. Både fører og firma ble anmeldt.

Kraftig reaksjon

Politi og påtalemyndighet har nå ilagt vogntogsjåføren et forelegg på 8000 kroner og utestengelse fra hele Schengen-området i 2 år. 

Firmaet som eier og drifter vogntoget har fått et forelegg på 50.000 kroner.

-Vi fikk umiddelbart mistanke om at det var uregelmessigheter når vi gjennomgikk fartsskriveren. Sjåføren oppga at utgangspunkt for transportoppdraget var Istanbul. Vi vet at det er 3200 km fra Istanbul til Jessheim, det var på langt nær så mange km registrert. Etter nærmere undersøkelser viste det seg at det var satt inn en føler og 2 kretskort i girkassa som kan betjenes av en fjernkontroll. Registrerte strømbrudd på fartsskriveren er for oss en indikasjon på at noe er tuklet med i forhold til registrering av kjøre -og hviletid. Denne observasjonen viste seg å stemme.  Ved kynisk bruk av dette verktøyet hviler eller sover ikke sjåførene når de skal, forteller seniorinspektør Bjørn Uno Rogneby, faggruppe Romerike i Statens vegvesen Region øst.

-Vi antar at det finnes vogntog på norske veier med sjåfører som ikke har sovet et sekund på et døgn eller mer. Dette er livsfarlig i trafikken, sier Rogneby.

For ytterligere informasjon vennligst ta kontakt med Bjørn Uno Rogneby på tlf.90771278.

Om Rogneby ikke svarer på første oppringing er det bare å ringe opp igjen, han svarer så fort han kan.

Aktuelt for fylke(r): Viken, Innlandet, Oslo