Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Den siste uka har rundt 50 kontrollører fra Statens vegvesen sjekket over 3000 tunge kjøretøy på fire kontrollplasser i Hedmark, Oppland og Buskerud.

- Av de 3000 som har vært innom kontrollplassene våre har vi stoppet 710 for å gjennomføre en nærmere kontroll, sier fagleder Martin Børresen i Statens vegvesen.

Kontrollene har i hovedsak foregått på kontrollplassene på Otta, Kalplassen i Valdres, Bergerønningen i Østerdalen og på Gol. De resulterte i til sammen 210 kjøreforbud. De aller fleste på grunn av dårlig dekkutrustning.

- Vinterføret har gjort at vi har fokusert på dekk og kjettinger. På tross av god vinterdrift er det mange glatte veier. Slik er det i Norge om vinteren. Både tunge og lette kjøretøy må ha gode dekk av hensyn til sikkerheten til alle som ferdes langs veien, sier Børresen.

- Må sette trafikksikkerheten foran alt annet

De som ikke har vært rusta for føret har blitt holdt igjen til dekk er skifta og til riktig antall kjettinger har vært på plass.

- Noen av de som har fått kjøreforbud har nok oppfattet oss som strenge, men jobben vår er å sette trafikksikkerhet foran alt annet og da kan vi ikke sende kjøretøy på mange tonn ut på veiene med dekk som ikke egner seg, sier Børresen.

I tillegg til kjøreforbudene på grunn av dårlige dekk og manglende kjettinger, ble 14 førere anmeldt for grove brudd på kjøre og hviletidsreglene, 40 fikk kjøreforbud på grunn av vimpler og annet krimskrams i frontruta som hindret sikten og 77 fikk kjøreforbud på grunn av dårlig lastsikring og/eller overlast.

Normal aktivitet andre steder

Den ekstra innsatsen på de nevnte kontrollplassene har kommet i tillegg til normal aktivitet ved flere andre kontrollplasser på Østlandet. Blant annet på Svinesund, der flere trafikkfarlige kjøretøy har blitt stoppet denne uken. Sjekk @vegvesenost på Twitter for detaljer rundt dette.

For mer informasjon om kontrollene i Innlandet, kontakt fagleder i Statens vegvesen, Martin Børresen på mobil 908 49 593.

For mer informasjon om den generelle kontrollinnsatsen på Østlandet, kontakt seksjonsleder i Statens vegvesen Erik Wolff på mobil 414 76 950.

Bilde fra tungbilkontroll på Otta  trafikkstasjon
Bilde fra tungbilkontroll på Otta trafikkstasjon

Aktuelt for fylke(r): Viken, Innlandet, Oslo