Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Natt til tirsdag 23. april stenger Porsgrunntunnelen på fylkesveg 356 for omfattende oppgradering av tunnelen.

Porsgrunnstunnelen skal gjennomgå en betydelig rehabilitering og oppgradering av teknisk utstyr og fjellsikring. Etter forskrift fra EU skal alle tunneler som er over 500 meter utbedres. Målet er å øke sikkerheten for trafikantene som ferdes på vegene våre. Det er inngått kontrakt med entreprenør AF gruppen Norge AS for utførelse av arbeidet.

De tekniske installasjonene i tunnelen, som ble satt under trafikk i 1989, begynner å bli gamle. I den forbindelse må vi utføre tyngre vedlikeholdsarbeid. Arbeidene som skal utføres er installering og montering av:

• Sikkerhetsutstyr i og utenfor tunnelen
  • Bergsikring i tunnelen
  • Brannventilasjon
  • Nødstasjoner
  • Stopplommer utenfor begge endene av tunnelen
  • Rekkverk inn mot tunnelen
  • Nytt lysanlegg
  • Nye tekniske bygg i begge ender av tunnelen

Det skal utføres omfattende sikring av fjellet inne i tunnelen, og all vann- og frostsikring skal rives og monteres opp nytt. I tillegg er Porsgrunnstunellen Porsgrunns største og viktigste tilfluktsrom i tilfelle av krise eller krig. I samarbeid med Porsgrunn kommune skal tilfluktsrommets porter og fasiliteter oppgraderes.

Tunnelen vil være stengt hele anleggsperioden. Omkjøringsrute blir via Sverresgate og Jernbanegata.

Tunnelen er planlagt åpen i løpet av desember 2019

Kontaktperson i Statens vegvesen

• Prosjektleder Anne Sveinall Ljungqvist, telefon 476 05 383
  • Byggeleder Torgeir Haugland, telefon 900 81 927
Kart som viser omkjøring i perioden tunnelen er stengt. Illustrasjon.
Omkjøringsrute blir via Sverresgate og Jernbanegata. Illustrasjon: Statens vegvesen Foto: Statens vegvesen
Aktuelt for fylke(r): Agder, Vestfold og Telemark