Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Flere fikk bruksforbud da Statens vegvesen og andre etater aksjonerte ved Sandmoen kontrollstasjon på E6 i Heimdal, Malvik kontrollstasjon (E6) og ved Torp kontrollplass på fv. 950 i dag, tirsdag.

Samarbeidskontrollen foregikk gjennom hele dagen, og var spesielt rettet mot varebiler. Av de ca. 350 lette kjøretøyene som ble kontrollert av Statens vegvesen fikk 200 skriftlig mangelrapport og 77 ble ilagt bruksforbud. Det ble også utstedt 79 gebyr, og 18 av forholdene blir anmeldt.

- Kontroll av varebiler er et satsingsområde for Statens vegvesen i Region midt. Tidligere har det vært spesielt mange tilfeller med overlast og andre avvik i forhold til regelverket på varebiler, men vi registrerer etter dagens kontroll at det har vært en betydelig forbedring, sier Jan Ivar Moen, fagleder for utekontrollen i Trøndelag i Statens vegvesen.

Faglederen legger til at det ikke er overraskende at over halvparten av de lette kjøretøyene, som inkluderer varebiler, har fått utstedt kontrollseddel.

- Dette har mer å gjøre med utvelgelsesprosessen enn med tilstanden på bilene som kjører på veiene. Det er erfarne kontrollører i politiet og Statens vegvesen som har vinket bilene inn til kontroll, og de vet hva de skal se etter, sier Moen.

Andre typer kjøretøy enn varebiler ble også kontrollert når det var ledig kapasitet på kontrollstedene. Av 38 tunge kjøretøy var det 17 som fikk skriftlig mangelrapport, og 8 som ble ilagt bruksforbud.

Tverrfaglig samarbeidskontroll

I tillegg til Statens vegvesen og politiet, deltok også Tolletaten, NAV Kontroll, Skatteetaten og Arbeidstilsynet i kontrollen. De tre sistnevnte etatene samarbeider gjennom den tverrfaglige arbeidslivskriminalitetsgruppen i Trondheim.

I løpet av dagen ble ca. 55 varebiler og sjåfører kartlagt for å avdekke mulig arbeidsmiljøkriminalitet. Seks biler ble stanset for en sjekk av arbeidsutstyr, samt om sjåførene har arbeidsbetingelser som følger Arbeidsmiljøloven. Noen kjøretøy som kranbiler ble også stanset i løpet av kontrolldagen. Disse sjåførene må vise at arbeidsutstyret har vært underlagt sakkyndig kontroll og at de har kompetanse til å bruke utstyret.

I tillegg ble fire kjøretøy fra et utenlandsk transportørfirma kontrollert.

- Når vi stopper utenlandske kjøretøy som driver transportvirksomhet i Norge, følger vi opp kontrollen med eierfirmaet i etterkant. Da ønsker vi dokumentasjon på at sjåførene får norsk lønn og jobber etter norske betingelser i det tidsrommet de jobber i Norge. Dette er det krav om i henhold til lovverket, sier Pål Martin Søraas, seniorinspektør i Arbeidstilsynet.

Kontrollene til de tre etatene har ikke ført til umiddelbare reaksjoner, men har blitt ført i et kartleggingsskjema som både NAV Kontroll, Skatteetaten og Arbeidstilsynet har tilgang til.

- Det er en betydelig jobb å følge opp slike store aksjoner i etterkant. Alle etatene skal gjøre sine egne vurderinger, som for eksempel kan gå på om transportørfirmaet eller virksomheten har skatterestanse eller andre avvik, sier Søraas.

Mellom kl. 05.30 og 21.30 i dag har Statens vegvesen, politiet, Tolletaten, Skatteetaten og NAV Kontroll og Arbeidstilsynet gjennomført en kontroll av kjøretøy i Trondheimsområdet. Kontrollen var spesielt rettet mot varebiler.
Mellom kl. 05.30 og 21.30 i dag har Statens vegvesen, politiet, Tolletaten, Skatteetaten, NAV Kontroll og Arbeidstilsynet gjennomført en kontroll av kjøretøy i Trondheimsområdet. Kontrollen var spesielt rettet mot varebiler. ( Foto: Anniken Westad
Aktuelt for fylke(r): Trøndelag