Artikkelen er fra 2021, og innholdet kan være utdatert.

På Roverud døgnhvileplass, nært inntil riksveg 2 nord for Kongsvinger, har tungbilsjåførene fått et godt tilrettelagt sted å ta pause. Mandag 1. februar åpnet døgnhvileplassen.

I Kongsvinger-området har ikke tungbilsjåførene hatt noe egnet sted å ta sin lovpålagte hvile. Det har de fått nå. 1. februar åpnet den nye døgnhvileplassen på Roverud med 15 oppstillingsplasser, oppholdsrom og sanitæranlegg. Her er det drivstoffanlegg og storbilvask, og dekkreparasjonsverksted 200 meter unna. I tillegg har sjåførene wifi-tilgang, matvarebutikk i gangavstand og turområder i umiddelbar nærhet. Døgnhvileplassen ligger langs fylkesveg 205, 250 meter fra riksveg 2.

– Vi er veldig glade for å kunne tilby tungbilsjåførene en så godt tilrettelagt døgnhvileplass, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Cato Løkken.

– Brandval Bil/TF Maskin ved Terje Furuseth var eneste tilbyder da vi lyste ut anbudskonkurransen om etablering og drift av en døgnhvileplass i Kongsvinger-området. De leverte et godt tilbud som oppfylte alle våre krav og vel så det.

Avtalen mellom Statens vegvesen og Brandval Bil AS/TF Maskin gjelder i ti år med mulighet for forlengelse i to år. Statens vegvesen betaler Brandval Bil AS/TF Maskin en årlig leie som skal dekke drift og vedlikehold av plassen. Den årlige leieprisen er 930 000 kr.

– Vi ønsker å inngå avtaler med private aktører som har egeninteresse av å holde døgnhvileplassene i god stand så de blir attraktive for sjåførene, sier Løkken.

Fyller et stort behov

Terje Furuseth i Brandval Bil AS/TF Maskin er glad for at denne plassen åpner nå.

– Siden det er langt til neste døgnhvileplass, har sjåførene måttet ta hvilen på steder som ikke er tilrettelagt for det. Denne plassen fyller derfor et stort behov og blir et løft for transportnæringa, sier Terje Furuseth.

Norges Lastebileier-Forbund ved forbundsleder Tore Velten var også tilstede under åpningen av døgnhvileplassen på Roverud.

– Vi er glade for å få plasser der vi vet det er åpent. Mange sjåfører kjører faste strekninger, og når det plutselig er stengt der de pleier å ta hvilen, skaper det utfordringer. Døgnhvileplasser som denne, som er tilrettelagt for kjøre- og hviletid, bidrar til å gi sjåførene en arbeidsdag som de kan holde ut med i mange år, sier Tore Velten. Han legger til at plasser med gode toalett- og sanitærforhold også gjør det enklere å rekruttere jenter til transportfaget. 

FAKTA OM KJØRE- OG HVILETID
Tungbilsjåfører må forholde seg til et strengt regelverk for kjøre- og hviletid. Daglig skal tungbilsjåfører etter regelverket ta 45 minutters pause når de har kjørt 4,5 timer. Hvert døgn skal sjåførene hvile sammenhengende i 11 timer. I løpet av ei arbeidsuke skal sjåførene ha minst 45 timers ukehvil maksimum 6 døgn etter forrige ukehvil.

Les mer: Døgnhvileplasser