Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Det søkes nå om nytt unntak fra kjøre- og hviletidsreglene, som man ønsker å forlenge for nye 30 dager fra 13. april til 12. mai på grunn av korona-pandemien.

Det gjeldende unntaket gjelder til og med 12. april.

- Vi har i dag søkt EFTAs overvåkingsorgan (ESA) om en forlengelse av unntak fra kjøre- og hviletidsreglene. Det gjeldende unntaket går ut etter 30 dager, som er 1. påskedag. Av hensyn til forsyningsberedskap er det ønskelig å ha mulighet for fortsatt unntak for godstransporter, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

ESA og EU-Kommisjonen har gitt klare retningslinjer for hva slags forlengede unntak som vil bli akseptert av hensyn til trafikksikkerhet og arbeidsvilkår for sjåførene.

- Vegvesenets søknad skal være i tråd med de retningslinjene ESA og Kommisjonen har gitt. Vi anser mulighetene for at søknaden vil bli godtatt som gode, sier Lutnæs.

Oppdatert informasjon vil bli lagt ut på vegvesen.no

 

Mange land i Europa søker nå EU-kommisjonen om lengre unntaksperiode. Etter kjøre- og hviletids- forordningen kan Kommisjonen gi autorisasjon til unntak for en lengre periode enn de 30 dagene som hittil er gitt. 

Som en følge av de klare retningslinjene fra EU-kommisjonen og ESA, vil unntaket være mindre omfattende enn det som gjelder frem til 12. april og vil også bare omfatte godstransport.

 

Det er søkt om unntak for all godstransport og begrensningene i kjøre- og hviletiden er i tråd med ESAs retningslinjer:

  • Daglig kjøretid på maksimalt 11 timer, døgnhvile minimum 9 timer
  • Ukentlig kjøretid på maksimalt 58 timer og på maksimalt 96 timer over 2 uker
  • En ukehvil på minimum 24 timer må etterfølges av en ukehvil på 45 timer, altså annenhver uke redusert ukehvil. Den reduserte ukehvilen trenger ikke kompenseres

 

 

Illustrasjonsfoto fra kjøre- og hviletidkontroll. Foto: Hans Chr. Østrem