Artikkelen er fra 2021, og innholdet kan være utdatert.

Vegdirektøren gleder seg over at regjeringen vil gi større handlefrihet til Statens vegvesen.

Dette er plan som vil skape dynamikk og handlingsrom for å få fram gode veiprosjekter og tiltak, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i forbindelse med fremleggelsen av Nasjonal transportplan.

Regjeringen utfordrer etatene til å jobbe videre med prosjektene for å ta ned kostnadene og øke nytten.

- Vi tar utfordringen og har i forarbeidet til Nasjonal transportplan identifisert kostnadsreduksjoner på 134 milliarder kroner. Som en følge av dette har regjeringen fått plass til mange store og krevende prosjekt, påpeker vegdirektøren.

Reduksjoner i klimagassutslipp

Nasjonal transportplan har ambisjonen at utslippene av CO2 fra transportsektoren reduseres med opptil 50 prosent innen 2030. Det settes også mål om store kutt i klimagassutslipp fra anleggsdriften.

Godt vedlikehold

Vegdirektøren peker på at planen dreier seg om mer enn bygging av nye vei, nemlig å ta vare det vi allerede har. Ved god drift øker vi verdien av veikapitalen og skaper bedre framkommelighet på veiene våre.

Ned mot maks 50 drepte i trafikken før 2030

Det skal maksimalt være 350 drepte og hardt skadde i veitrafikken innen 2030. Nå presiserer regjeringen at av de 350 skal det maksimalt være 50 drepte i løpet av et år.

Vi har kommet langt ned, og det krever stadig mer av hele trafikksikkerhetsmiljøet for å komme ytterlige ned. Men dette er et usedvanlig viktig delmål å strekke seg mot, poengterer vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Det langsiktige målet med praktisk tall null drepte og hardt skadde skal nås innen 2050, heter det i den nye transportplanen.

Fortsatt sterk satsing på byområdene

Regjeringen fortsetter den sterke satsingen på byområdene. Inngåtte byvekstavtaler følges opp og det legge til rette for å inngå nye byvekstavtaler i ytterligere fem byområder. Det er også lagt opp til å etablere en ny tilskuddsordning for klima- og miljøvennlig byutvikling og god framkommelighet i fem regionbyer.

Byvekstavtalene har gitt et løft og en tydelig retning for areal- og transportpolitikken. Satsingen vil gjøre det raskere og enklere å reise kollektivt, og legge til rette for mer sykling og gåing, sier vegdirektøren.