Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen fortsetter sin kontrollaktivitet langs veg. Tiltak er iverksatt for å unngå smittespredning.

- Hver dag er vi ute og gjør en viktig jobb for trafikksikkerheten ute på veiene. Det mener vi det er viktig at vi fortsetter med. Om det skjer ulykker ute på vegnettet i dag, så betyr det en ekstra belastning for helsevesenet og andre samfunnskritiske funksjoner. Det er viktig for samfunnet at vi bidrar til å sikre at vi fortsatt har trygge kjøretøy ute på vegene, sier avdelingsdirektør for Utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel.

Han er i løpende kontakt med NLF om situasjonen, og opplever at bransjeorganisasjonen støtter beslutningen om å opprettholde kontrollaktiviteten.

Oppdaterer risikovurdering jevnlig

- Vi følger selvsagt rådene fra helsemyndighetene for å unngå spredning av smitte. Håndhygiene, avstand til de vi kontrollerer, minimalt med reisevirksomhet og begrenset omgang med dokumenter er noen av tiltakene vi har innført, sier Wigdel.

Risikovurderingen ble gjort torsdag 12. mars. Den oppdateres jevnlig.

- Vi innfører nye tiltak etter hvert som det er nødvendig. Vi har også hatt besøk av vår bedriftshelsetjeneste ute på en av de mest trafikkerte kontrollstasjonene våre for å få innspill til ytterligere forbedringer, sier Wigdel.

Sjåfør hostet på kontrollør

De aller fleste trafikanter har forståelse for at Statens vegvesen opprettholder sin kontrollaktivitet på tross av korona-viruset, men det har likevel vært tilfeller av misnøye og direkte ufin oppførsel.

- Det verste som har skjedd så langt er at en av våre kontrollører opplevde å bli hostet på med overlegg av en fører som ble underlagt kontroll. Dette aksepterer vi selvsagt ikke. Slike tilfeller vil vi anmelde til politiet, sier Wigdel.

Unntak blir utnyttet

Den ekstraordinære situasjonen rundt koronaviruset har også gjort at det har blitt innført dispensasjon fra noen av kjøre- og hviletidsreglene.

- Kort sagt ble disse unntakene innført for å sikre at landet ikke stopper opp. Tilbakemeldinger vi har fått fra sjåfører tyder imidlertid på at det er enkelte i transportbransjen som utnytter situasjonen. Vi har hørt fra  sjåfører som føler de nærmest blir tvunget av bedriftsledere til å kjøre 13,5 timer, uavhengig av om det er nødvendig eller ikke. Her snakker vi om transport av stein, tømmer, betong og lignende. Det er ikke greit, sier Wigdel.

Han har tatt opp dette med NLF.

- Unntakene fra regelverket skal ikke utnyttes slik at det går ut over trafikksikkerheten og de ansatte. Jeg håper bransjen selv kan bidra til at dette blir fulgt opp i henhold til intensjonene. Ingen er tjent med en transportbransje som ikke oppfattes som seriøs og skikkelig, sier Wigdel.

Antallet tungbiler over vekta på Svinesund kontrollstasjon er omtrent som normalt om dagen. Dette bildet er fra mandag 16. mars. Kontrollørene har på gummihansker. Foto: Statens vegvesen