Artikkelen er fra 2021, og innholdet kan være utdatert.

Til tross for en krevende arbeidssituasjon på grunn av Korona, har Statens vegvesen gjennomført flere oppkjøringer enn på samme tid i fjor.

I januar og februar 2020 gjennomførte Statens vegvesen 20.864 oppkjøringer, i samme periode i år er antallet gått opp til 23.630. Det vil si 2766 eller 13% flere prøver enn i fjor.

- Grunnen til økningen i antall oppkjøringer er blant annet; at vi har kjørt flere prøver på lørdager og kveldstid. Vi har ikke flere sensorer enn de vi har, og de strekker seg nå langt for å møte etterspørselen etter prøver, sier avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen.

Da Koronaen først skylte inn over landet for ett år siden og landet stengte helt ned, ble flere tusen oppkjøringer avlyst. Dette etterslepet har det vært vanskelig å ta igjen. Førerprøvevirksomheten er strengt regulert av EU, og det er ikke mulig å sette inn vikarer eller andre midlertidige løsninger.

- Etter nedstengningen våren 2020 har det dessverre vært lang ventetid på oppkjøring på flere av de største trafikkstasjonene våre. Vi anstrenger oss virkelig for å møte etterspørselen, men det er fortsatt et stykke igjen til vi er ajour, sier Harsem.

Bekymring for smittespredning

Det er viktig at de som er meldt opp til førerprøven unngår å møte om de er smittet eller har symptomer på Covid-19.

- Vi opplever stadig oftere at kandidater møter til oppkjøring med Koronasmitte. Det er svært viktig å unngå smitte alle steder i samfunnet, og i sammenheng med oppkjøring er det viktig at førerprøvesensorer ikke havner i karantene eller blir syke. Når sensorer havner i karantene, må vi avlyse prøver og dette skaper enda lengre oppkjøringskøer. Følg smittevernsrutinene som vi har laget til beste for både dere og våre ansatte, sier Harsem.

 Trafikksikkerhet

- Det er viktig at alle som møter opp til førerprøven er godt forberedt. I tillegg til å gjennomføre all obligatorisk opplæring i trafikkskolen, er det viktig å øvelseskjøre så mye som mulig . Du blir en bedre bilfører, en mer trafikksikker sjåfør og du øker sannsynligheten for å bestå oppkjøringen på første forsøk. Det vil også være et viktig bidrag til å få ned oppkjøringskøene, sier Harsem.

Strykprosent for oppkjøring i førerkortklasse B i de to første månedene i 2021 var 24 prosent.

 

Førerprøvesensorene på Risløkka trafikkstasjon i Oslo her klare til dyst en tidlig lørdag morgen
Sensorene på Risløkka trafikkstasjon er her klare til å ta imot førerprøvekandidater en tidlig lørdag morgen. Foto: Statens vegvesen