Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Visste du at du kan ordne alt fra salgsmelding til søknad om førerkort på vegvesen.no, uten å måtte reise til en trafikkstasjon? For mange er det fortsatt en godt bevart hemmelighet.

Hvert år mottar Statens vegvesen over 1 million salgsmeldinger. 8 av 10 som leverer salgsmelding, gjør det allerede på nett.

Vil øke kjennskapen

Men kjennskapen til de digitale tjenestene er lav. 44 prosent av de som møter opp på en trafikkstasjon, og 32 prosent av de som ringer til Statens vegvesen, kjenner ikke til selvbetjeningsløsningene. I den generelle befolkningen har 81 prosent hørt om nettløsningene, men kun 35 prosent har brukt dem.

-De som bruker de digitale selvbetjeningsløsningene er veldig godt fornøyde! Vi ønsker nå å gjøre enda flere kjent med at de kan spare tid ved å ordne det aller meste fra sin egen mobil – enkelt, sikkert og raskt, sier Bodil Rønning Dreyer i Statens vegvesen.
 
Statens vegvesen starter nå en bred markedsføringskampanje for å gjøre tjenestene bedre kjent. Nye filmsnutter begynner i disse dager å rulle og gå på nett og i sosiale medier, i tillegg til radiospotter.

Utvikler stadig nye tjenester

Statens vegvesen tilbyr i dag rundt 25 selvbetjeningsløsninger på vegvesen.no. Salgsmelding, omregistrering, sjekke kjøretøyopplysninger, melde tap og bestille nytt vognkort eller førerkort, er blant de mest brukte tjenestene.

-Stadig flere av tjenestene våre digitaliseres, slik at brukerne blir selvhjulpne på nett fremfor å måtte oppsøke en trafikkstasjon i åpningstiden. Sikkerheten er godt ivaretatt gjennom elektronisk legitimering, sier Dreyer.

Også yrkessjåfører kan utføre flere av sine oppgaver digitalt, blant annet søknad om sjåførkort og timebestilling til hallkontroll. Samtidig kommer stadig nye tjenester til. Til høsten lanseres digitalt førerkort, slik at man kan laste ned førerkortet til mobilen fremfor å måtte ha det med seg fysisk. 

Kontaktpersoner: 

Direktør for Trafikant og kjøretøy, Bodil Rønning Dreyer, Statens vegvesen Vegdirektoratet, Telefon: 975 29 090

Sjefingeniør Lars Sverdrup Johansen, Statens vegvesen Vegdirektoratet, Telefon: 454 91 453

Kommunikasjonsrådgiver Ingunn Haavi Finstad, Statens vegvesen Vegdirektoratet, Telefon: 922 01 843

Fakta om kjøp og salg av bil

  • Årlig leveres over en million salgsmeldinger.
  • 1,2 millioner kjøretøy skifter eier hvert år.
  • 80 prosent leverer salgsmelding på nett (privat og bransje)
  • I snitt leveres det rundt 102.000 salgsmeldinger totalt pr. mnd. (mars): 20.000 på trafikkstasjon, 39.000 på vegvesen.no, 43.000 hos forhandler.
  • I fjor møtte 342.000 opp på trafikkstasjon for å omregistrere kjøretøy. Over 60 prosent betaler allerede omregistreringsavgift på nett
  • Fra januar 2018 til mars 2019 har andelen omregistrering på trafikkstasjon sunket fra 54,5 prosent til 35,8 prosent

Fakta om publikums bruk av selvbetjeningsløsninger

• Mange kjenner ikke til Statens vegvesens selvbetjeningsløsninger: 44 prosent av de som er på trafikkstasjonene, 32 prosent av de som ringer, 19 prosent i den generelle befolkningen.
• Det er ulik motivasjon for å bruke trafikkstasjon og telefon: Bruker er på trafikkstasjon fordi ærendet ikke kan løses på nett, men henvender seg på telefon fordi de mener det er enklere og raskere. Halvparten av de som møtte på trafikkstasjonen hadde foretrukket å løse saken på nett.
• De aller fleste bruker digitale tjenester fra andre offentlige virksomheter: 87 prosent blant respondentene på trafikkstasjon, 89 prosent blant respondentene på telefon, 92 prosent blant respondentene på nett.
• Noen forskjeller i kjønn og alder: Flere menn enn kvinner benytter seg av Statens vegvesens tjenester. De yngre (under 30) mener i størst grad at saken ikke kan løses på nett. De eldre er i større grad på trafikkstasjonen fordi de mener det er enklest. 
• Det er høy grad av tillit til sikkerhet i digitale kanaler.