Artikkelen er fra 2021, og innholdet kan være utdatert.

Veiene skal legge til rette for verdiskapningen Norge skal leve av. sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Statens Vegvesenet har engasjert Oslo Economics for å gi et bilde av hvordan transporten vil utvikle seg i framtida.

Utredningen fra Oslo Economics peker på at veitransportens konkurransekraft øker i årene framover. 

– Veinettet og de lange korridorer må utvikles slik bilister og transportører kommer trygt fram og til planlagt tid, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

– Vi skal legge til rette for økt mobilitet i samfunnet, men også bidra til å styre utviklingen i riktig retning, sier vegdirektøren i en kommentar til analysen fra Oslo Economics.

År 2050 – nullutslipp og null drepte og hardt skadde i trafikken 

Transportsektoren skal gjennom en grønn omstilling. Mot 2050 skal Norge bli et nullutslippssamfunn. Allerede om åtte år skal transportsektorens utslipp halveres. 2050 er også året hvor Norge skal nå målet om null drepte og hardt skadde i trafikken.

– Hvis koronaen gir nye vaner, kan det bidra til målene om miljøvennlig transport i byområdene. Staten skal bidra med 80 mrd. kr til byområdene i neste transportplanperiode, påpeker vegdirektøren.

Norge trenger mobilitet – og veitransporten blir mer konkurransedyktig 

Trafikk på vei er en bærebjelke i Norge. Både privat biltrafikk og godstransport vil øke betydelig mot 2050. Oslo Economics’ analyse viser at veitransporten blir mer konkurransedyktig. Bilreisene vil øke, men i noen grad vris fra arbeidsreiser til fritidsreiser.

Norge er et land hvor vi transporterer mye, og Norge skal gjennom en omstilling fra en oljedrevet økonomi til nye næringer.

Det er lange avstander fra bedrift til marked, og gode transportårer fra de verdiskapende områdene mot markedene vil legge grunnlaget for god konkurransekraft på lang sikt.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. Foto: Knut Opeide