Fire vil drifte riksvegene i Hallingdal og Valdres med redusert klimaavtrykk
For første gang har Statens vegvesen lyst ut ei driftskontrakt hvor redusert klimautslipp teller 20 prosent ved tildeling.
Disse kjemper om å få drifte riksvegene i Hallingdal og Valdres i perioden 2021-2026:
- Engebretsen Ingeniør - Entreprenør AS
- Mesta as
- Presis Vegdrift AS
- Veidekke Industri AS
Kontrakten for Hallingdal og Valdres omfatter drift av E16, riksveg 7 og riksveg 52 – totalt 517 kilometer riksveg i lavlandet og på høyfjellet.
Kontraktsperioden går fra 1. september 2021 til 2026, med mulighet for tre år forlengelse.
Evnen til å redusere klimautslipp blir viktig
Da tilbudsfristen for Hallingdal-Valdres-kontrakten gikk ut 23. mars, hadde fire entreprenører meldt seg på i konkurransen.
Statens vegvesen har skjerpet miljøkravene og belønner entreprenører som vil gjøre en innsats for klimaet. Alle nye driftskontrakter for riksveg som Vegvesenet lyser ut i år, har nye krav til miljøsertifisering og rapportering av CO2-utslipp.
Selv om pris veier tyngst i tildelingen av Hallingdal-Valdres-kontrakten, spiller for første gang reduksjon i klimaavtrykket en viktig rolle for hvem som får jobben. Hallingdal og Valdres er første driftsområde hvor entreprenørens evne til å redusere kontraktens CO2-utslipp skal vektes i tildelingen.
Kontrakten blir tildelt etter et to-konvolutt-system
Tilbyderne har levert sine tilbud etter et såkalt to-konvolutt-system. Konvolutt 1 inneholder beskrivelse av entreprenørens kontraktforståelse og hvordan de vil redusere kontraktens CO2-utslipp. Kontraktforståelsen vektes med 10 prosent mens CO2-reduksjonen vektes med 20 prosent. Konvolutt 2 består av pris og vektes 70 prosent.
– For at evalueringen av konvolutt 1, altså andre tildelingskriterier enn pris, skal skje nøytralt og uavhengig av pris, åpner vi ikke konvolutt 2 før evaluering av konvolutt 1 er ferdig, forklarer prosjektleder Mizanur Rahaman i Statens vegvesen.
– Vi håper at entreprenørene kan tilby oss et driftsopplegg og en maskinpark som reduserer CO2-avtrykket i kontrakten, blant annet ved å ta i bruk grønn teknologi. Hvordan de løser dette, er opp til dem. Nå er vi spente på å se hva slags løsninger entreprenørene kan tilby, sier Rahaman.
Kontraktvinneren blir avgjort over påske
Tilbyderen som har det beste forholdet mellom pris, miljø og kontraktforståelse blir tildelt oppdraget med å drifte riksvegene i Hallingdal og Valdres de neste årene. Hvem det blir, blir avgjort rett over påske.
Fakta om Statens vegvesens kontraktstrategi for drift av riksvegene
|