Rapporter utarbeidet av BEST-programmet
Her finner du ulike rapporter som er utarbeidet av BEST-programmet.
Rapportene er del av et langsiktig forskningsprogram og innholdet i rapportene kan ikke uten videre tas til inntekt for Statens vegvesens offisielle standpunkt.
Videre bruk av rapportene bør skje etter samtale med Statens vegvesen «kontakt». Statens vegvesen skal alltid oppgis som kilde ved videreformidling av innholdet i rapportene.
Increasing the implementation of traffic safety management systems by organisations - TØI 2018
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-increasing-the-implementation-of-traffic-safety-management-systems-by-organisations.png?width=104&mode=crop)
Potensialet for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken fram til 2030 - TØI 2018
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-potensialet-for-a-redusere-antall-drepte-og-hardt-skadde-i-trafikken.png?width=104&mode=crop)
Den fjerde faktor - Sosiale medier, ungdom og trafikksikkerhet - SINTEF 2018
Elektronisk førerkort – engelsk artikkel - TØI 2018
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-elektronisk-forerkort-engelsk-artikkel.jpg?width=104&mode=crop)
Flere trafikkskader av nullvekstmålet - TØI 2018.pdf
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-flere-trafikkskader-av-nullvekstmalet.png?width=104&mode=crop)
Miniscenario - sikre skoleveger - Sintef 2018
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-miniscenario-sikre-skoleveger.png?width=104&mode=crop)
Unge sjåførers læring - IRIS 2018
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-unge-sjaforers-laering.png?width=104&mode=crop)
Trafikksikkerhetsstyring som en del av HMS arbeidet - IRIS 2018
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-trafikksikkerhetsstyring-som-en-del-av-hms-arbeidet.png?width=104&mode=crop)
Miniscenario: Økt omfang av elsykler - TØI 2018
Elsykkelsalget har økt kraftig i Norge i de siste årene. Denne rapporten undersøker om dette vil medføre en økt risiko for sykkelulykker, og hva som er risikofaktorer for elsykler. Noen utenlandske studier har pekt på at elsykler har høyere fart, og høyere risiko, særlig for eldre og for kvinner, men flertallet av studiene finner ingen økt risiko for elsykler. Vi gjennomførte en spørreundersøkelse blant 6237 personer i 9 norske byer om sykkelbruk og om man har hatt uhell med sykkel, samt en oppfølgingsundersøkelse blant 390 respondenter som hadde hatt et uhell med sykkel. Resultatene fra undersøkelsen tyder ikke på at elsykler har en høyere ulykkesrisiko enn øvrige sykler. Kvinner, særlig eldre, var overrepresenterte i elsykkeluhellene, men dette kan skyldes økt sykkelbruk, så vi kan ikke konkludere at de har høyere risiko. Det var flere balanserelaterte uhell blant elsyklister. Konklusjon: risikoen for syklister vil ikke øke som følge av flere elsykler.
Risikopersepsjon og reiseatferd for gående og syklende - NTNU 2017
Hver nordmann reiser i gjennomsnitt 3,3 turer per dag og de fleste turene er kortere enn 10 kilometer (Våganem. fl. 2011). I byene Bergen, Trondheim og Stavanger er 45 prosent av turene kortere enn 5 kilometer (Hjorthol m. fl. 2014). Det å gå og sykle blir sett på som nøkkelen til mer miljøvennlig transport, en bærekraftig byutvikling og en mer aktiv befolkning. Samtidig er risikoen for å omkomme eller bli utsatt for en alvorlig ulykke, relativt høy for gående og syklende til sammenlikning med andre reisemåter (Høye, Elvik, Sørensen, & Vaa, 2012). Studie av risikopersepsjon er viktig i arbeidet med å øke andelen turer til fots og med sykkel, og for å være forberedt på framtidige utfordringer, som følge av en større andel gående og syklende trafikanter.
Hva fremmer og hindrer gjennomføring av effektive trafikksikkerhetstiltak - TØI 2017
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-hva-fremmer-og-hindrer-gjennomforing-av-effektive-trafikksikkerhetstiltak.png?width=104&mode=crop)
Sykkel i Oslo - eksponering, ulykker og risiko - TØI 2017
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-sykkel-i-oslo-eksponering-ulykker-og-risiko.png?width=104&mode=crop)
Analyse av syklistskader i Oslo, rapporteringsgrad, helsekonsekvenser og sammenligning med svenske data - TØI 2017
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-analyse-av-syklistskader-i-oslo-rapporteringsgrad-helsekonsekvenser-og-sammenligning-med-svenske-data.png?width=104&mode=crop)
Fotgjengerskader i Oslo i 2016 - En analyse av skadedata fra Oslo legevakt - TØI 2017
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-fotgjengerskader-2016.png?width=104&mode=crop)
Miniscenario: Sikkerhetsstigen - TØI 2018
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-miniscenario-sikkerhetsstigen.jpg?width=104&mode=crop)
Miniscenario: Fartsgrensepolitikk - TØI 2017
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-miniscenario-fartsgrensepolitikk.png?width=104&mode=crop)
Forslag til metodikk for å kartlegge forholdene for syklister og gående i et bysentrum - Norconsult 2017
Forholdene for gående og syklister i et bysentrum er interessant å undersøke med tanke på nasjonale og lokale målsettinger om å øke andelen av disse trafikantgruppene. Hva skal til for å legge forholdene til rette for å gjøre det attraktivt å gå og sykle til og gjennom sentrum? Hvordan skape trafikksikre løsninger som gjør at en økning av myke trafikanter ikke slår uheldig ut på ulykkesstatistikken? En viktig problemstilling er hvordan man legger grunnlaget for en «Safety in numbers» - effekt» ved å øke antall syklister og gående i flere av bygatene. En annen utfordring er hva som vil være forutsetningene for å kunne forby sykling på fortau og i gågater for å minske konfliktnivået mellom syklister og gående i fremtiden. Dette prosjektet går ut på å utvikle en metodikk for å kartlegge forholdene for gående og syklister i et bysentrum med tanke på å skape et trafikksikkert og attraktivt trafikksystem. Vi har valgt ut Midtbyen i Trondheim som case for å teste ut metodikken.
Bilalder og risiko - TØI 2017
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-bilalder-og-risiko.png?width=104&mode=crop)
Miniscenario: Påbud om restriktive kjøretøytiltak - 2017
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-miniscenario-pabud-om-restriktive-kjoretoytiltak.png?width=104&mode=crop)
Utvikling av mal for evaluering av Trafikksikker kommune - TØI 2017
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-utvikling-av-mal-for-evaluering-av-trafikksikker-kommune.jpg?width=104&mode=crop)
Forebygging av trafikkulykker ved bruk av avansert dataanalyse - BearingPoint 2017
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-forebygging-av-trafikkulykker-ved-bruk-av-avansert-dataanalyse.png?width=104&mode=crop)
Dybdestudier av fartsrelaterte ulykker ved bruk av UAG-data - TØI 2017
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-dybdestudier-ulykker-uag.png?width=104&mode=crop)
«Snøen som falt i fjor» Fotgjengerskader i Oslo 2016 - Oslo Skadelegevakt 2016
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-fotgjengerskader-oslo-2016.png?width=104&mode=crop)
En reanalyse av skadde syklister i Oslo 2014 basert på data fra Oslo skadelegevakt - COWI 2017
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-reanalyse-av-skadde-syklister-i-oslo.png?width=104&mode=crop)
Effektkatalog for trafikksikkerhetstiltak - TØI 2017
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-effektkatalog-for-trafikksikkerhetstiltak.png?width=104&mode=crop)
Evaluering av Shared Space områder i Norge - TØI 2016
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/rapportforside-shared-space.png?width=104&mode=crop)
Dødsulykker ved kjøring uten førerrett - TØI 2016
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-toi-rapport-dodsulykker-ved-kjoring-uten-forerett.png?width=104&mode=crop)
På rett vei: Er myndighetenes trafikksikkerhetsarbeid ekspertstyring og paternalisme? - TØI 2016
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-toi-rapport-1491-2016.png?width=104&mode=crop)
Slutt på lidenskapen? Endringer i førerkortandel og bilbruk blant ungdom - TØI 2016
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-lutt-pa-lindenskapen-endringer-i-forerkortandel.png?width=104&mode=crop)
Synlige syklister - Bruk av sykkellys i Norge og effekt på ulykker- TØI 2016
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-1478-sykkellys.png?width=104&mode=crop)
Bruk av reduserte fartsgrenser i byer og tettsteder - TØI 2016
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-1401-bruk-av-reduserte-fartsgrenser-i-byer-og-tettsteder.png?width=104&mode=crop)
Fart og alder. Fartsutviklingen på veier med fartsgrense 80 km/t - TØI 2016
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/bedre-sikkerhet-i-trafikken/fart-og-alder.png?width=104&mode=crop)
Hva forklarer fartsutviklingen på det norske riksvegnettet? - IRIS 2015
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-iris.png?width=104&mode=crop)
Trafikksikkerhetspotensialet i Norsk Standard NS-ISO 39001 - IRIS 2015
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-trafikksikkerhetspotesnsiale-ns-iso.png?width=104&mode=crop)
Risiko i vegtrafikken 2013-14 - TØI 2015
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/risiko-i-trafikken.png?width=104&mode=crop)
Sykkelskader i Oslo 2014 - Oslo Skadevakt 2014
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-sykkelskader-oslo-2014.png?width=104&mode=crop)
Førerstøttesystemer - Status og potensial for framtida - TØI 2015
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forerstottesystemer.jpg?width=104&mode=crop)
An assessment of the available simulation models for the planning and design of safe urban intersections for pedestrians and cyclists - TØI 2015
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/forside-rapport-an-assessment-of-the-available-simulation-models.png?width=104&mode=crop)
Hvor mye kan antall drepte og hardt skadde i trafikken reduseres? - TØI 2015
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/hvor-mye-kan-antall-drepte-og-hardt-skadde-i-trafikken-reduseres.jpg?width=104&mode=crop)
Alternative forståelser av risiko og eksponering - TØI 2015
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/alternative-forstaelser-av-risiko-og-eksponering.jpg?width=104&mode=crop)
Kategorisering av gående og syklende - TØI 2014
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/kategorisering-av-gaende-og-syklende-sluttdokument-toi-2014-side-01.jpg?width=104&mode=crop)
Plan- og design konkurranse - 2014
Tåleevne og fart - SINTEF 2013
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/taleevne-og-fart.png?width=104&mode=crop)
Safety in Numbers - TØI 2013
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/safety-in-numbers-sluttdokument-toi-2013.jpg?width=104&mode=crop)
Safety in Numbers - Rambøll 2013
![](/globalassets/fag/fokusomrader/forskning-innovasjon-og-utvikling/safety-in-numbers-ramboll.png?width=104&mode=crop)