Artikkelen er fra 2013, og innholdet kan være utdatert.

På 28 timer ble det kjørt ut 150 billass med betong, til det nye fundamentet på Hæra bru ved Mysen. Dårlige grunnforhold krever bruk av 900 kubikkmeter med betong, før byggingen av selve brua.

- Dette var vårt største sammenhengende oppdrag noensinne, sier styreleder Ole Petter Mustorp, i Mona betong til Smaalenenes avis. 

Mustorp oppgir at gårsdagens leveranse overgår det som ble brukt på landemerket Smålenene bru, og han tror dette er det største betongprosjektet i Indre Østfold siden byggingen av kornsiloen på Mysen på 1980-tallet.

- Vi slapp heldigvis regn underveis, og arbeidet ble gjennomført på en god måte, sier Elin Amundsen, prosjektleder for E18 Ørje-Vinterbro.

Det var 18 mann i arbeid for å utføre oppdraget, og hvert 12 minutt kom en ny betongbil til anleggsområdet. Stein og grus kom fra det lokale sandtaket ved Monaryggen, og det kreves 70 trailerlass med stein og grus for å lage 900 kubikkmeter betong. Til hele brukonstruksjonen vil det til sammen kreves 3800 kubikkmeter betong.

- Støpingen av fundamentet til Hæra bru er en milepæl i arbeidet med ny E18 Melleby-Momarken, sier prosjektleder Elin Amundsen. Hele strekningen skal etter planen stå ferdig sommeren 2014.

Les mer om E18 Melleby-Momarken her

BRUSTØPING: Prosjektleder Elin Amundsen overvar støpingen av det nye fundamentet til brua over Hæra, der det ble lagt 900 kubikkmeter betong. Foto: Georg Ståle Brødholt
Aktuelt for fylke(r): Viken